Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Headsets: Holdbarhed og vindstøj


Jaja, jeg ved det godt: Jeg er hårdhændet og det går ud over mine ting. Selv den mindste designfejl eller manglende dimensionering, den skal nok vise sig hos mig (og føre til onde blogindlæg om ubrugelige mobiler).

Men der skabes også lidt ny viden og erfaringer under vejs.

Nu er det tid at skrive noget om headsets. Headsets er noget flimmer. Jeg har stadig til gode at opleve et headset, som lever meget mere end et år.

Mest bruger jeg headset til at cykle, lidt ved bilkørsel og lejlighedsvis under træning.

Utallige headsets er døde i forbindelse med brud på ledninger. Så jeg købte i august 2015 et bluetooth headset fra Jabra, Jabra Sport Corded. (Forgængeren var også fra Jabra, januar 2015 og holdt altså otte måneder før ledningen røg).

Første indtryk af det nye var godt, men hvis man vil telefonere under cykling er vindstøjen ulidelig for modtageren af samtalen. Et par stykker skumgummi hen over mikrofonen, limet på med superlim, gjorde underværker.

Sådan her:

jabra

Det hjalp!

Efter lidt bøvl med at finde ud af hvorhen tippet kunne sendes, har jeg endda givet Jabra forslaget om at forbedre deres headsets.

Men ellers må jeg sige, at heller ikke dette headset har klaret testen.

Erfaringer:

  • Langsomt om at connecte bluetooth på telefonen, når det tændes.
  • Skal ofte oplades.
  • Kan finde på at tænde sig selv i lommen og ligge og aflade.
  • Knækket låge til ladestik efter kort tid
  • Kludder med bluetooth connect – headsettet nægter fra tid til anden at connecte / går i parre-menuen og skal parres forfra.
  •  Så forsvandt lyd i venstre øre.
  • Stendød: Kan ikke længere tændes.

Efterfølgeren kommer fra Plantronics (Backbeat Fit) og er lidt dyrere. Lyden i mine ører er meget, meget bedre end andre. Headsettet er hurtigt online og hurtigt connected til mobilen. Batteritiden er længere. Ledningen mellem enhederne er solid.

Men vindstøjen i mikrofonerne er stadig et problem.

Nu ser headsettet således ud med ekstra skumgummi, og det hjalp lidt:

plantronics

Spørgsmålet er… hvor længe holder det?

Skriv et svar

