Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Elendig mobilhardware; frarådning af en bestemt smartphone


Det er ikke første gang og bliver desværre næppe heller sidste gang, at jeg kommer til at sige nogle hårde ting om smartphone-hardware.

Smartphones er simpelthen ikke gode nok. De går i stykker første gang en flue kigger på dem og i realiteten betaler de fleste mellem 150 og og 300, måske endda 400,- kr. pr. måned i “husleje” for at råde over en af de små, smarte tingester. Sagen er jo den, at de ofte holder et år eller mindre.

Se nu bare, hvad der løb på, siden jeg sidste sommer skiftede til en Sony Xperia Z3 Compact:

Først røg gummipakningen, som sidder ved ladestikket. Det er ellers smart at telefonen kan prale af vandtæthed. Men pakningen er så tynd og flimret, at den dør efter nogle måneder.

Så tabte jeg telefonen (på et hårdt gulv fra ganske lav højde). Heldigvis lyste den op, da jeg samlede den op, så jeg var rolig. Men touch-funktionen var stendød, den er nemlig integreret i glasset. Og da glasset er ufattelig tyndt, er telefonen ualmindelig følsom overfor slag og ubrugelig efter det mindste stød. Skærmen måtte udskiftes.

Derefter skete:

  • Løst skærmglas – ny reparation
  • Bagsideglas knust ved lille stød
  • Touchfunktionen gradvist død – først lidt af skærmen, siden mere. Ny reparation.
  • Proximitysensor død (det er den, der sikrer at skærmen slukkes, når du tager telefonen op til øret og at den tændes igen, når du tager telefonen ned)

Samme smartphone lider også af forældet Android-version og sjældne opdateringer. At holde Android sikkerhedsmæssigt ajour interesserer åbenbart ikke Sony synderlig.

Telefonen er præget af “bloatware” – elendige ekstra apps, som producenten pre-installerer og som almindelige brugere ikke kan fjerne.

Da telefonen efter i alt vel 8. måneder *igen* fik gradvise problemer med sin proximity-sensor røg den i skuffen. Den er blevet grim, den virker ikke. Elektronikken kan ikke holde.

Og nu bøvler jeg med at slette min konto hos Sony, som sender mig notifikationer om alt muligt, jeg er ligeglad med. I’m not coming back, Sony.

Kigger jeg bagud på hvad jeg har haft, hvor gode og hvor længe, er smartphones uden sidestykke det ringeste elektroniske isenkram, vi forbruger til dato er blevet bebyrdet med.

Noget af det bedste er faktisk, at det er let at migrere. Men den der skjulte hardware-husleje, den er for høj.

PS. Min foregående telefon, Google Nexus 5, fik et efterliv, da Sony’en blev stedt til hvile. Den opførte sig rigtig rigtig pænt indtil on/off-knappen endelig gav op. Det er også et tegn ringe hardware, men dog bedre end ovennævnte. Desuden opdaterer Google Android i fast rytme, og dermed er versionen altid nogenlunde ajour med det bedste. Så nu er jeg steget på en Nexus 5x for the time being.

 

Skriv et svar

