Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Fremtidens annoncering: Derfor vinder Google


Før den digitale disruption ramte mediebranchen, levede printmedier rigtig udmærket af annoncer.

Priserne var skønne: Det kunne sagtens koste kunden mange tusinde kroner at indrykke en annonce, som det måske rent teknisk kostede en tiendedel at trykke og sende ud, plus måske noget tilsvarende til lønninger og håndtering. Så altså – en ganske god forretning med et fint forhold mellem indtægt og udgift set med et medies øjne.

Printannoncering virkede i en eller anden grad, men det er altid et diskussionspunkt mellem pris og effekt. Hvor mange henvendelser gav en annonce? Hvor mange udklippede kuponer blev indsendt. Medierne dokumenterede med læsertal, hvor mange øjne, der potentielt kunne se annoncen og måske også noget med procent-forskellen mellem side 1,3,5-placeringer. Men til syvende og sidst var det en upræcis kundesituation, man måtte som kunde håbe på at annoncerne virker.

I den digitale virkelighed er noget af den samme diskussion, når vi taler bannerannoncer. Prisudviklingen hælder til det billigere og der er en mere direkte måling af effekt af annoncer i digitale medier, typisk noget med en afsluttende rapport til kunden med antallet af visninger og klik.

Som kunde vil man jo gerne vide, at det man gør, virker. Man vil vide, at man har ramt de rigtige personer med et interessant budskab.

I det digitale domæne kan man imidlertid gå langt videre. Man kan let lave A/B-test, dvs. lave to forskellige versioner af den samme annonce med f.eks. to forskellige overskrifter. Efter en vis procent visninger kan man så manuelt eller automatisk vælge den bedste overskrift.

Helt samme teknik bruges på mail-nyhedsbreve og på nyhedssider.

Men der kan granuleres endnu finere og mere nuanceret.

Google Adwords er gået ekstremt langt i den retning. Man kan som kunde oprette hundreder af søgeord og gruppere dem. Man kan oprette annoncetekster, som matcher grupperne af søgeord. Man følger live eksponeringen af søgeordene og kan se, hvad der er efterspørgsel efter i dag – hvilket man så kan tilpasse. Man har adgang via et dashboard. Man betaler no cure no pay, dvs. eksponeringerne er gratis, egentlige kunde-klik koster. Man bliver tilbudt konsulenthjælp med at øge effekten. Google tilbyder at oprette grupper ud fra de søgeord, man har indtastet, og Google tilbyder nye, relevante søgeord.

Det siger sig selv, at denne service er slagkraftig. Man er som kunde i total kontrol over, hvad man sender ud, hvornår man sender ud. Og Google er generøs med annoncepladsen. Man kan annoncere og få effekt for rene småbeløb. (Hvilket undertegnede har oplevet selv gennem et lille forsøg, hvor jeg for mindre end prisen var for en “bil til salg”-privatannonce i gamle dage i Berlingeren har fået langt flere eyballs og bedre respons).

Andre elektroniske kanaler, såsom Facebook arbejder med eksponering af indhold til brugere med bestemte profiler.

(Helt lignende kan iagttages ved rubrikannoncer. I stedet for at annoncere “bil til salg” og håbe, så ved man nu, i det digitale domæne, nøjagtigt, hvor mange som besøger annoncen og med en ret stor specialisering af medier til rådighed, kan man målrette ekstremt godt til de kunder, man ønsker at nå. I en futurisk virkelighed kan man forestille sig en AI-båret tjeneste, som hjælper med at optimere annoncen, foreslå bedst egnede kanal, måle effekt, vurdere om man har den rigtige pris osv.)

Selv om det er provokerende i medieverdenen at erkende, så er de udenlandske udbydere (læs Google og Facebook mfl.) kvalitativt ekstremt meget dygtigere end mange lokale medier og annoncenetværk. Det er derfor, Google fx har fjernet så meget omsætning fra danske medier. De leverer varen i en digital tid.

Hvad der springer i øjnene er, at det digitale domæne har øget efficiensen af annoncering dramatisk. There’s no turning back. Print kommer aldrig til at kunne levere det samme på præcision, dynamik, omkostningseffektivitet. Og klassisk online-annoncering med bannere og post mortem-rapporter klarer den heller ikke.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: