Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Google ved at aflive G-plus – forståeligt, men hvad skal et socialt medie 2.0 så kunne?


Hvordan ville verden se ud efter en neutronbombes dødelige stråling?

Svar: Besøg Google+ og få svaret: Alt ser godt ud og er intakt, men der er ingen mennesker.

Hvordan ville det se ud, hvis marsmænd havde besøgt Facebook her på kloden og forsøgt at bygge en kopi derhjemme?

Svar: Besøg Google+ og få svaret: Alt ser godt ud og er intakt, men der er ingen mennesker.

Sådan lyder to folkelige jokes om Googles forsøg på at skabe en konkurrent til Facebook på Google+, et forsøg som nu måske lakker mod enden, hvor jokes som disse egentlig rammer situationen meget godt ind.

Googles store evner til at skabe god software betyder ikke, at Google også er dygtige til at forstå brugernes sociale behov og levere på dem. Google er et “engineering company” som jeg fik forklaret det under et besøg i Mountain View.

Som bruger har jeg oplevet et temmelig arbitrært antal besøg på min Google+-profil. Jeg kan også konstatere, at Google+ ikke sender ret meget trafik til nærværende blog, det viser statistikken meget tydeligt. (Facebook, twitter og direkte abonnenter er storleverandører af struktureret trafik, hvortil kommer den tilfældige trafik fra søgemaskiner, først derefter optræder G+).

Google har forsøgt sig med en lang række tiltag for at genne brugerne over til G+, herunder gjort det obligatorisk at have en Google+-profil (kategori: pisk) og lavet en efterhånden rigtig velfungerende foto-backup med tilhørende fornuftige søgemuligheder, som fungerer som lager i skyen for alle de fotos, man tager med sin smartphone (kategori: gulerod).

Men nu er Google jf. et nyt blogindlæg ved at sætte alt på rette sted.

G+-profil vil ikke længere være obligatorisk. Billeder er på vej ind i Google-photos-app’en (som er ganske god, men jeg mangler i svær grad ansigtsgenkendelsen fra Picasa, hvor bliver den af?)

Som ikke-investor i Google kan man jo være ligeglad med at Google spilder nogle penge på at lave en tjeneste, som ikke bliver en succes.

Men det er meget tydeligt, at Google+ ikke bliver næste generation socialt medie. Hvis man skal slå Facebooks like-konkurrence eller de tilsvarende konkurrencer på Instagram eller andre steder med noget, så skal det være med et helt andet tilbud.

Facebook har blandt andet den udfordring, at kanalen ser ud til at øge filterboblen i den forstand, at Facebooks adgang til alle mulige og umulige og mere eller mindre (ofte mindre) gennemtænkte strøtanker i folks statusopdateringer får en som læser til at fravælge “alt vrøvlet” fra nogle afsendere og dermed faktisk mindsker diversiteten i, hvad man læser.

Faktisk kan man sige, at med Facebook har vi fået en mediekanal uden redaktør. Medier indtil nu har haft en redaktør, som havde ansvar for en vis linje, diversitet og kvalitet i, hvad der kom på kanalen. Nu får vi en masse fra en masse. Og rigtig meget, som ikke er lødigt, og som vi spilder tid og forstand på at ærgre os over.

Et nyt socialt medie kunne måske arbejde i det felt. Mere kvalitet i indholdet. Og måske kunne en form for “ambience” samtidig sikre flowet af vores sjove fotos af søde børn og venne- og familieinformationer flyder i lidt mere private kanaler.

En perfekt marsmandskopi af Facebook kommer i hvert fald ikke til at løse opgaven.

Advertisements

2 kommentarer

  1. ind.ie arbejder på sagen!

    • Spændende tip. Dem kendte jeg ikke, det må vi se lidt nærmere på.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: