Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Døde Nexus-telefoner med Android 5.1: Slemt, Google!


Bare en hurtig opdatering: Der er tilsyneladende ingen løsning på det mærkelige problem med Google Nexus-telefoner, som dør efter opdatering til Android 5.1. Først en enkelt ufrivillig genstart, siden flere, sommetider optimering af apps, batteri sluges, til sidst mange genstarter og derefter ubrugelig telefon.

Denne tråd i Googles eget supportforum vokser og vokser. Stadig flere telefonejere får problemer og finder tråden. Google og LG (som laver hardwaren) holder sig stort set usynlige.

Problemet har været dyrket tidligere på denne blog her – og her.

Det er først og fremmest mærkeligt med dette problem. For hvad skyldes det? Defekt batteri? Opslidt tænd-sluk-knap. Noget i Android 5.1, som ikke reagerer korrekt på batteriet? Noget low-level med kontakterne?

Dernæst er det udtryk for, at der er en afdeling i Googles organisation, som ikke fungerer. For nu er der mange tusinde døde telefoner. Det kan ingen seriøs leverandør holde til, uanset om man leverer køleskabe, biler eller software. Man kaster ikke sine kunder ud i en “produktet er ubrugelig og vi ignorerer dig”-situation. Man er nødt til at reagere. Det er ikke rimeligt, at kunderne skal debugge og fejlfinde produkter som har software fra verdens stærkeste brand. Or else, Google, køber vi iphones fremover.

Google skal til tasterne på det her problem.

Nogle meget avancerede brugere rapporterer at de er vendt tilbage til Android 4.4 og har desuden installeret en såkaldt custom-rom – og hey presto… telefonen virker åbenbart.

Min egen Nexus 5 ligger i skuffen og venter på at det viser sig, om det er en løsning. I mellemtiden har jeg købt en Sony Xperia Z3 Compact, som kører Android 5.0, men som lige netop nu beder mig om at opgradere til 5.1. Tør jeg det?

 

12 kommentarer

  1. Thorsten Johansen

    Så blev min Nexus 5 ramt af næsten samme problem i mandags – men ikke i forbindelse med en opdatering (har haft Android 5.1.1 i mindst en måned). Mandag var det to spontane genstarter med efterfølgende “optimering” af apps (første gang 123, anden gang 134) og efter anden gang var uret pludselig sat tilbage til 2012! Tirsdag var den helt gal pludselig, et ukendt antal genstarter og optimering af et tilsyneladende ret forskelligt antal apps (jeg så ned til 41 eller deromkring), mange gange blev proceduren afbrudt af en ny genstart. Efter en time eller to var den pludselig kørende igen (og uret igen forkert men kun omkring tre timer (fremad denne gang)… Tirsdag aften fik jeg taget bagbeklædningen af og der var ikke tegn på fugtskade men der var noget støv indeni. Mens bagbeklædningen var afmonteret (vel en 20-30 minutter) var telefonen konstant fanget i genstart/optimering/crash/genstart…) men jeg børstede støvet ud og rensede alle kontakter mellem indmad og bagbeklædning og satte bagbeklædningen på igen. Efter dette har jeg ikke haft problemer med genstart (det er kun et par dage nu) men måske er problemet en kombination imellem en dårlig forbindelse (jeg tror ikke det er telefonens power knap i mit tilfælde) og software der ikke tager ordentlig højde for en specifik fejlsituation?

    • Hej Thorsten

      Jeg håber virkelig, at du har fået løst dit problem.

      Desværre er jeg ikke så sikker, da jeg har set mange rapporter om, at telefoner så ud til at være blevet i orden – fx en uge uden problemer – hvorefter det går helt galt igen,

      Hilsner fra
      Rolf

      • Thorsten Johansen

        Hej Rolf,

        Indtil videre har jeg ikke haft problemer med min telefon siden min lille “operation” – jeg har dog også modtaget og installeret endnu en SW opdatering (stadig Android 5.1.1) for godt en 3 uger siden men alt virker altså tilfredsstillende :-)

        Mvh Thorsten

      • Fantastisk. Afstøvning må prøves. :-)

  2. mikinidk

    Det lyder som en farce. Netop Googles egne Nexus enheder burde jo have præference, skidt skidt.

    Du kunne evt. prøve Plasma Mobile, det lyder interessant med en mere ren Linux; http://plasma-mobile.org/devices/.
    Indtil videre (og vist også ind i den overskuelig fremtid) understøttes kun Nexus 5, mest fordi det hele er baseret på Ubuntu Touch, som du i sagens natur så også kan prøve; https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices#Working_ports_w.2BAC8_system-image_server

    God fornøjelse ;)
    Mikkel

    • Hej Mikkel

      Gode forslag! Tak for dem.

      Ja, det er en farce. Det er virkelig generende for ens sunde retfærdighedssans, at et stykke “dyrt” hardware som en N5 skal være udsmidningsklar pga noget softwarehalløj fra Google.

      Jeg tøver lige nu med mit next step med telefonen, mon ikke nogen (=Google) kommer med en løsning? (For ellers er tilliden til Google-brandede telefoner ved at være kaput)

      Hilsner fra
      Rolf

  3. Jeg løb ind i et lignende problem. Mine Googlesøgninger lagde på det tidspunkt op til at det var et problem med kontakten til tænd/sluk knappen, det virkede som et problem der ramte de fleste Nexus 5 efter omkring 14 måneder.
    Jeg sendte min telefon ind til reparation på garantien, og havde den tilbage et par dage senere og har ikke mærket problemet siden.

    • Super! Ved du, om kontakten blev udskiftet eller hele motherboardet?

      • Jeg tror det i det her tilfælde var hele motherboardet (plus bagcoveret, jeg ved ikke hvorfor, men tak), men jeg synes at have læst at det er nok at skifte kontakten.
        Jeg synes at have læst at nogen endda har løst det ved bare at skubbe kontakten på plads, men jeg er ikke helt sikker. Nogen rapporterede sågar om at de kunne løse, eller ihvertfald udskyde problemet ved at banke siden af telefonen hårdt ned i en bordkant, for at få kontakten til at rykke sig, men det er selvfølgelig på eget ansvar :-)

      • Der er rapporter om, at udskiftning af selve kontakten afhjælper. Men det er en ret besværlig smd-komponent, så det er ikke en udskiftning, man bare gør på køkkenbordet.

      • Det så ud som om det var muligt, med det rette værktøj, selv at skifte kontakten, men det var heller ikke noget jeg selv turde begive mig ud i.

  4. David

    Jeg har skiftet batteriet på min, og nu spiller den bare maks.

Skriv et svar

