Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Startup/leder/topleder: Disse to bøger er værd at læse


Med jævne mellemrum dukker en ny ledelsestankegang frem og får sin bølge:

Først ved ingen, hvad ideen går ud på. Senere ved såkaldte “firstmovers” det og snakker indforstået med hinanden. Endnu senere kommer begrebet i vækst. Så bliver det allemandseje. Til sidst bliver det implementeret overalt, både hvor det er egnet og hvor det ikke er, og så, sluttelig, bliver det overhalet og langt om længe egnet til pension. Det er sådan en slags hype cycle for ledelsesteorier. Både dem om mennesker, dem om organisationer, og dem om strategi.

Tænk “taylorisme“. Tænk “lean“.

I mit håndbibliotek står to bøger om strategisk ledelse, som rækker ud i fremtiden, fordi tankegodset har en fremadrettet nytteværdi, og som jeg hermed iler med en anbefaling af.

Der er tusinder andre bøger om ledelse, nogle af dem med råd, som direkte banale – i hvert fald, hvis man er et nogenlunde voksent menneske – men disse to skiller sig ud, fordi de er optaget af det strategiske i det, man arbejder med, og er målrettede.

Den ene har allerede nogle år på bagen og hedder Lean Startup, og er forfattet af Eric Ries. Den anden er et års tid gammel og er lige udkommet på dansk, Eksponentielle organisationer, Exponential Organizations og har Salim Ismail som hovedforfatter. Oversat af Kris Østergaard.

Begge bøger har en kernetankegang, som kan formidles rimelig enkelt og klart, så det kommer der et forsøg på her.

Lean Startup siger basically, at du ikke kan vide, hvordan det produkt, du påtænker at sende på markedet, vil blive modtaget; hvem kunderne vil blive eller hvordan de vil tage mod produktet. Og du kan kun i meget overordnede begreber forudse, hvilke egenskaber ved produktet, som kunderne vil være mest glade for.

Risikoen ved at tro, at du ved bedre, at du kender svarene, er, at du bruger en hel masse ressourcer på at udvikle et produkt, som der ikke er efterspørgsel efter. Eller et produkt med features, som kunderne er ligeglade med.

Løsningen i Lean Startup hedder Build-Measure-Learn.

Opstil en konkret tese om dit produkt. “Om et år vil 5000 brugere bidrage aktivt i min nye app, som kan xxxx”.

Byg den absolut minimale udgave af din app. Et såkaldt Minimal Viable Product. Sæt produktet sammen af forhåndenværende søm, bring det i markedet, gå ud og test det på kunder. Køber de? Bidrager de som du forventede? Evaluer på faste, på forhånd fastlagte tidspunkter, om din tese er bæredygtig.

Build (et minimal viable product), ud til kunderne med det (measure), lær af responsen (learn). Opstil en ny tese. Build-measure-learn igen. Osv.

Efter nogle ture rundt skulle du meget gerne stå med et solidt grundlag for at bygge det rigtige produkt, som markedet vil efterspørge. Og som du f.eks. også vil være meget bedre klædt på til at få investorer til at sende penge efter.

Den tankegang er ganske enkel og den er yderst hjælpsom. For den tvinger dig til at stille en konkret hypotese op og måle, om den virker. Og den tvinger dig til at tage stilling og evt. skifte kurs (pivotere), hvis/når tesen ikke holder. Anbefales.

Den anden bog, Expontential Organisations, beskæftiger sig med, hvad der er fællestræk ved den nye bølge af globale virksomheder, som vokser ekstremt hurtigt. Disse virksomheder kender man om Uber, AirBnb, Github, Local Motors og mange flere.

Nogle af disse virksomheder ender som såkaldte Unicorns – ekstremt hurtigt voksende. Salim Ismail har skrevet denne fine gennemgang af dem og hvorfor de bliver Unicorns.

Exponential Organizations har et højt, virkelig højt overordnet formål. Som ledelsesværktøj giver det mening – det giver nemlig medarbejderne et sigtepunkt, som de kan skyde efter, og dermed bliver der plads til lidt mere løse rammer i organisationen, hvor de enkelte medarbejdere og teams friere kan arbejde, blot de sigter mod det høje fælles mål.

Blandt andre egenskaber er vild skalerbarhed. Køb ressourcer, brug eksterne. Og dynamik; Tag en vis risiko, hellere det end at risikere at miste et forspring fordi man var for forsigtig.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: