Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Føljeton – endelig begynder nogen at udtænke nye medier


Når nogen faktisk begynder at tænke nyt på medieområdet, så fortjener det et kip med hatten.

Hermed et kip til det kommende medie Føljeton, som nu er under konstruktion af en flok startups et sted i København.

Det særlige ved Føljeton er, at det er et smartphone-only medie. Selve kanalen bliver optimeret til lang læsning på små skærme. Det er en skøn tankegang, som hviler på et indlysende korrekt præmis, nemlig at vi er i færd med at flytte fra pc til smartphones.

Hvor vildt, den udvikling flytter sig, viser denne fine graf, lånt via dette blogindlæg hos Forbes.

smartphone-growth41

 

Forleden bragte Berlingske denne omtale af projekt-Føljeton, hvilket gav mig anledning til nogle betragtninger gengivet herunder i håb om, at andre mediefolk kan finde dem nyttige.

Artiklen i Berlingske bruger fortiden til at bedømme fremtiden.

Mediebranchen elsker at gøre den slags, og det er værd at notere, for den måde at tænke har forudsigeligt ført branchen direkte ud i mosen, hvor de traditionelle medier stadig marcherer med retning udad. “Aviser overlever”, “flow-tv overlever”, osv. Alt af den slags er i defensiven og in denial. Et andet dogme er “nyhederne kommer fra print”! Nå dada! Gør de virkelig? Læser de, der udtaler den slags, nogensinde på twitter? Læser de crowdmedier som Bellingcat?

Artiklen bærer også præg af primitiv målgruppetænkning med klicheen om at de unge ikke gider læse.

Men … Føljeton er interessant. Præmisset er rigtigt tænkt. Mobilerne kommer nemlig til at overtage hele butikken, al opmærksomhed og al onlinetid. Efter mobilerne aner vi allerede, at der kommer noget andet og endnu mindre på apparatfronten.

Gammeldags journalistiske former har det ikke enormt godt på online og slet ikke på små skærme.

Men det er ikke mængden af ord pr artikel, der er det værste problem. Derimod er lange vinkelløse ting med megen formfuldendt tomgang problemet. De samme gamle kilder. De samme trivielle fakta. Ingen ny værdi. Ingen præsentation af kilderne. Ingen kritisk tilgang til kildernes valg af og basis for argumenter. Ingen originale oplysninger. Det gider man ikke læse. Slet ikke på en lille skærm.

Koncentrationen af pointer pr sætning er for lav ved klassisk ordekvilibristisk journalistik. Læseren investerer tid i at læse, tiden er en udgift. Til gengæld for sin investering vil læseren have værdi.

Clickbait-journalistik er for tiden en af de paniske løsninger, der gribes til. Trafikken bankes op ved hjælp af rubrikker som “Alle troede at det nye medie Føljeton var en dødssejler, men så skete det her!”. Men med meget få undtagelser bliver trafikken aldrig stor nok til at skabe indtægter nok til at lønne store redaktioner. Medier, der vil den vej, kan sætte noget AI til at skrive historierne for sig.

Derimod fungerer vinklede, faktamættede historier med solid og ny dokumentation, gerne i form af grafikker, skrevet af skribenter, der på en gang ved noget og har noget på hjerte. Lange rubrikker fungerer. Det udmærkede format med høje grafikker, man scroller sig ned gennem, virker.

Faktisk ser jeg nu, at en ny tjeneste, Trooclick, præcis arbejder med at udpege de bedste artikler i dagens malstrøm af ctrl-c,ctrl-v journalistik ud fra kriterier ala ovenstående.

Jeg tror, at en gruppe læsere er klar til den slags i denne ellers postfaktuelle virkelighed. Der udsendes alt for meget ligegyldig snak på medierne.

Faren for et projekt som Føljeton kan ligge i valget af historier og vinkler – man skal ramme nogle læsere med noget, de er interesseret i og nogle synspunkter, læserne vil finde væsentlige og interessante.

En anden alvorlig fare ligger selvfølgelig i forretningsmodellen. Det er stort set umuligt at leve af annonceindtægter. Og betalingsmure går det heller ikke for godt med*).

*) Når jeg eksempelvis rammer Politikens månedlige mur for læsning af artikler, stopper jeg simpelthen og går et andet sted hen. Sorry, men min oplevelse er, at inconvienience ved at betale/oprette profil og prisen er prohibitiv på dette medie. Jeg lader mig måske fange af en rubrik, men så vigtig er artiklen ikke. Det er dér, Føljeton skal ind og pille.

Men kip med hatten til Føljeton-projektet. Èt præmis har de helt klart fat i.

 

4 kommentarer

  1. Erik Lyngsø-Petersen

    Hej Rolf. Hvis du mener, at vores forbrug nyheder og baggrund via den smarte telefon vil slå alle andre massemedier af banen, tror jeg du skal regne med en ganske lang ‘procestid’. Da fastnet-telefonen blev udbredt for god 100 år siden, var der nogle, der spåede avisernes snarlige død, idet det jo ville være langt nemmere at få nyhederne via telefonen. Kommunikationsformerne afløser sjældent hinanden, men fungerer sammen i ganske klang tid (telefaxen er en undtagelse, men e-mail med vedhæftninger er blot en forbedret fax). Trægheden i kommunikationsmarkedet er enorm – bl.a. fordi indgroede forbrugsvaner hos (navnlig) den ældre del af befolkningen, hæmmer udviklinegn. Selv vil jeg formentlig aldrig skifte mit pc-tastatur ud med tastaturet på min Sony Xperira, selv om den telefon klarer det dagligdags behov næsten på linje med min store firma-pc.
    Har du en begrundet formodning om, hvor lang tid din bebudede ‘transition’ vil tage?

    • Hej Erik

      Du har selvfølgelig ret i, at overgange tager lang tid.

      Det er noget, vi to har diskuteret i over tyve år, helt tilbage til den gang, jeg vha nogle eksponentielle data gættede på, at volumen af læseminutter på ing.dk ville overstige minutterne på avisen omkring år 2000, og ikke helt fik ret, men det gik den vej.

      For fem år siden var det meget få af os, der havde en tablet eller en smartphone.

      Min ikke helt unge og fuldkommen unørdede mor kører ubuntu på sin bærbare. Det var heller ikke til at se for bare fem år siden.

      I dag er tablets og streaming imidlertid allerede ved at grundigt undergrave gammeldags tv-flader, såkaldt flow-tv.

      På samme måde er onlinetrafik i meget stor grad (og det er noget, ethvert onlinemedie ved, hvis de kigger i deres statistikker) på vej over på smartphones.

      Og selv om jeg er vokset op i en papir-tid og holder meget af den type medier, så må jeg konstatere, at der nu går ugevis mellem at jeg åbner en papiravis.

      Så mit gæt er, at vi er inde i slutfasen for både print, flow-tv og pc-browsing. Skal jeg vove pelsen, så er det fem år mere til print, fem år mere, højest, så er DR mfl ovre på total streaming.

      Mht til pc, så er min aktuelle bærbare fra 2012 og jeg er ikke overbevist om, at der kommer en ny efter den.

      (Hvad betragtninger om det angår… Et kommende blogindlæg går mere i dybden, der skal jo være noget at se frem til)

      Hilsner fra Rolf

  2. Tak for at introducere mig til Trooclick. Men har Føljeton meldt ud, at det er den slags kuratering, de vil forsøge sig med?
    Jeg har generelt haft lidt svært set, hvad der gør Føljeton unik, hvis det udelukkende handler om at præsentere tekst, der gør sig godt på små skærme.

    • Mig bekendt har Føljeton *ikke* meldt den slags ud, nej.

      Men rent logisk følger, at hvis man vil have succes med long read-formatet på små skærme, så skal vitaminindholdet op.

      Vitaminindholdet skal også op, hvis man skal ramme et prispunkt, hvor brugerne vil betale. Det peger også på denne type kuratering.

      Men vil du have autoritativt svar, så er det bedre at spørge Føljeton-holdet.

Skriv et svar

