Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

De døde Google Nexus 5ere – et lille livstegn fra Google


Som det vil være læsere af denne blog bekendt, døde min Google Nexus 5 smartphone gradvist for kort tid siden.

Døden indtrådte efter opgradering til Android 5.1 og består i at telefonen går ned hvert andet øjeblik og derefter går i en mere eller mindre uendelig genstart, eller slet ikke kommer op igen.

Det har været mere end almindeligt surrealistisk at følge debatten på nettet om dette problem. Der har nemlig været totalt stille fra Google/LG, mens især denne tråd på Googles egne hjælpefora har vokset sig længere og længere med stadig nye eksempler og stadig mere desperate meldinger fra ejere af telefoner, som har oplevet at deres telefon er død. Jo længere, jo mere pinlig.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at SÅ mange telefoner dør, lige før eller lige efter udløb af garantien – og uden at producent af hardware og software reagerer. Læs tråden. Det er helt unormalt at store, globale spillere ignorerer deres kunder.

I mellemtiden har ejere forsøgt en hel række reparationer:

  • Batteri – nogle melder at et nyt batteri hjælper.
  • Software – downgrade af Android forsøgt, helt ned til 4.4. Virker ikke.
  • Kontakt – nogen har fået skiftet slukkontaten og melder at det har hjulpet.
  • Motherboard udskiftet for at få nyt ladekredsløb

Det er helt karakteristisk, at ingen aner, hvad der er galt. Jeg har konsulteret en række eksperter i mit netværk, som har haft mange gode forslag, som desværre ikke virker.

På Google+ har jeg lagt denne kedelige video, som dokumenterer telefonens forsøg på at starte.

Proshop, som jeg havde købt telefonen hos, opførte sig jo fuldkommen debilt og skød skylden på mig, at telefonen havde fået fugt. Videoen er taget, da jeg havde betalt for at få telefonen tilbage. Sådan opfører en fugtskadet telefon sig ikke. Dem handler jeg ikke hos igen.

Har købt en Sony Xperia i stedet. Nexus’en ligger i en skuffe og venter på nyt liv.

Og måske kommer det, for nu, for 12 timer siden, efter mere end en måned, kom der et lille pip fra en Google-ansat i tråden:

“Hey Everyone,
Thanks for all of your detailed information and for all the various troubleshooting advice.  No specific updates, but want to let you all know that the team is continuing to work on this.”

Så Google kan høre deres kunder. Men denne gåde er stadig uden forklaring.

Advertisements

1 kommentar

  1. Har netop skrevet under på denne indsamling af underskrifter. Tælleren står på 873 lige nu. Det er virkelig mange og dokumenterer, hvor stort et problem, Google og LG står med… Og udadtil ignorerer.

    https://www.change.org/p/google-lg-lg-google-replace-the-nexus5-and-nexus7-handsets-or-pay-for-the-repair

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: