Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Tribute til Elon Musk og den fysiske verden – ikke al nytænkning er apps


Elon Musk, manden bag Tesla, har lige lanceret det produkt, som i et slag med stor sandsynlighed vil ændre fundamentalt på energisektoren: Et batteri til at hænge på væggen.

Værsgo: 10 kwh kapacitet for 3500 dollar. En Tesla model S kommer med 60 eller 85 kwh kapacitet, så det væghængte hjemmebatteri er en meget overskuelige størrelse i forhold til, hvad der allerede monteres i bilerne.

Produktvejen til det væghængte batteri er, hvad man skal hæfte sig ved. Det er den, der er interessant. Det er et klassisk eksempel på teknologisk udvikling.

Først laver Tesla en sportsvogn og får styr på motorer osv. Derefter bygger Tesla den fine model S. Undervejs går det galt for endnu en batteriproducent. Og et eller andet andet sted undervejs beslutter Elon Musk, at der er behov for at bygge en batterifabrik.

Men hov… når man først begynder at lave batterier til bilerne, så er et væghængt batteri til hjemmebrug piece of cake, altså hvis man tænker teknologisk ekspansivt.

Med batteriteknologi i den skala, må en hel del eksponentiel acceleration forventes. Faldende priser, stigende anvendelse. Og der skal ikke forfærdelig meget til, før solceller og møllers problem med at lagre energi er en fortidig problematik.

Kombineret med lidt nytænkning i energisektoren, så er der potentiale til virkelig store nyheder i retning af uafhængighed af fossil energi

Det fantastisk spændende ved Musk er, at han hele tiden tiden tænker teknologisk ekspansivt. Hyperloop er et andet eksempel – lad os bygge et super-højhastighedstog og virkelig ændre på afstandsopfattelsen på kloden.

En anden vigtig egenskab ved Musks måde at tænke på, er at han er fuldstændig opmærksom på den fysiske virkelighed. Hvor andre laver apps og bliver rige på det, så bygger Musk fysiske genstande, der løser fysiske problematikker.

Hurra for det. Den fysiske virkelighed findes og der er enorme muligheder i den.

Reklamer

6 kommentarer

  1. Der er intet nyt i det. Der findes masser af batterier allerede, også billigere end Musks. Problemet er at batterier altid har været meget dyre, stadig er meget dyre og for al fremtid vil være meget dyre. Fordi de er baseret på hardcore fysik og kemi, hvor Moores lov ikke gælder.
    Så det er en blindgyde. Vinderen bliver noget helt andet, som kan levere store grundlast. Foreløbig er der fossile brændstoffer nok til flere hundrede år, ellers er der kernkraft, fusionsenergi og solsatelitter. Eller noget vi slet ikke kan forestille os i dag.

  2. Alletiders!

    Jeg er glad for at kunne sige, at jeg ikke er enig.

    De lithium-ion-batterier, som Musk tager frem, er ikke særlig avanceret teknologi. Men når der kommer industriel skala på, så bliver prisen som altid lavere og kvaliteten højere. På samme måde som Musk de facto har lavet det store gennembrud for elbiler og brudt rækkevidde-barrieren.

    Det, du taler om, er klassisk energitænkning, og den er der bestemt intet galt med. Der er bare kommet nogle muligheder på banen nu, som udvider spektret.

  3. Johnni Nielsen

    Ser ikke Batterier som den endgyldige løsning på vore energy behov, men som et vigtigt stabiliserende element i en SmartGrid løsning der bør være bygget op omkring mange diversifiserende energi kilder.

    Godt være Tesla ikke er først med Batterier, men deres Brand equity, et flot produkt og forhåbenlig solid eksekvering, tror og håber jeg bliver et afsæt for SmartGrid løsninger for alvor.

  4. Det er ca der, jeg er også. Brand, eksekvering, flot produkt.

    Man kommer et pænt stykke med 10 kwh – f.eks. som lageret, der driver hjemmet fra solen går ned, til den står op igen i den solrige del af året.

  5. Musk har ikke brudt nogen som helst barrierer for elbiler, som stadig er alt, alt for dyre og kun kan sælges med massivt tilskud. Og det med at industriel skala gør ting billigere er naturligvis rigtigt til et vist niveau, men det gælder ikke i særlig grad for biler og batterier. Ligesom fisk af fysiologiske grunde skal have et minimum af mad for at kunne vokse, Og foder koster nu en gang det, det koster.
    Igen brug tid og ressourcer på at udvikle billig energi til grundlast.

    • Ja ja, lad os nu se.

      Vi bliver ikke enige om, hvorvidt Musk har brudt barrierer for elbiler. Det kan jeg se i køen til vaskehallen på min lokale benzintank, hvor der nu holder en eller flere Teslaer altid. Den er ny.

      Men god, billig energi, lad os få det også. Det skulle ikke undre mig, om sådan én som Musk gik den vej i fremtiden.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: