Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Fra 100 til 0 på et upgrade – Google smadrer Nexus 5 med Android 5.1


Min aktuelle telefon, en Google Nexus 5, plejer at indbringe anerkendende nik fra mine udviklernørdede venner og bekendte. Det er en god telefon, den har en god størrelse, den er rimelig hurtig, prisbillig og stabil.

Stabil? Not. Not anymore.

Jeg havde desværre vænnet mig til at stole på Google og på kvaliteten af deres softwareopdateringer. Derfor downloadede og installerede jeg med glæde Android 5.1 til afløsning for min Android 5.0.

Det skulle jeg aldrig have gjort.

Telefonen laver nu minimum ti genstarter pr dag, af sig selv. Nogle af dem er bare en genstart, andre er af den slags, hvor Android åbenbart synes at 140 apps skal optimeres og derfor lige må løbes igennem.

Sådan her ser telefonens absencer ud på batterimåleren.

Screenshot_2015-04-25-15-51-51 Screenshot_2015-04-25-01-21-50

 

Symptomerne ligner en klassisk memory leak, altså at noget software gopler sig ind på noget andet og overskriver det. Jeg har endda lært at genkende symptomerne. “Sluk” spørger telefonen – og inden man har mulighed for at swipe væk, lukker den ned.

Genstarterne har det med at koste data. Den ene gang røg passwords til Wi-Fi. Den næste røg alarmerne. Og nu senest dropbox.

Det er noget, der virkelig rammer mange, se fx denne tråd hos Google selv. Mange mange indlæg, siden frigivelsen af 5.1. Og det er også noget, andre medier er begyndt at skrive om.

Mærkeligt nok reagerer Google ikke. Man kan læse sig til, at Google har sendt en del ejere til producenten LG for at få byttet telefonen. Men det er jo helt galt. Det er tydeligvis en softwarefejl.

Desværre er der visse rapporter om, at det er en softwarefejl, som angiveligt skriver så mange gange i telefonens flash-hukommelse, at hukommelsen går død. Hvis det er korrekt, så er der virkelig grund til at blive sur. For så har denne opdatering faktisk fysisk brændt telefonen af, hvorefter en udskiftning af motherboardet kan blive nødvendig.

Lige nu er min telefon bootet i “safe mode”.

(Når du beder om sluk på knappen, kommer en dialogboks op. Hold fingeren på den, indtil du bliver spurgt, om du vil i Safe Mode.)

Det ser ud til at virke. Telefonen har nu været stabil et lille døgn.

Men der er en bagside ved Safe Mode: Kun fabriksinstallerede apps kan bruges. Telefonen er ca. retrograderet fra smartphone til phone.

Correction: Den dør også i safe mode.

Der er al mulig grund til at advare mod dette upgrade!

Ikke godt nok, Google.

12 kommentarer

  1. David

    Jeg har en Nexus 5 og har ikke oplevet det samme.

    Hvordan er dit mobil forbrug? Lever du igennem din mobil, eller bruger du en gang om ugen til at ringe hjem? Har du så mange apps at man ikke kan tælle til dem?

    Hvornår er din telefon fra? Jeg mener at min er produceret i juni 2013.

    • Hej David

      Jeg bruger telefonen meget. Købt juli 2014.

      Ikke voldsomt mange apps.

      Lige nu er telefonen mere stabil, de sidste 24 timer. Ingen forklaring.

      Hilsner fra Rolf

  2. David

    Jeg har oplevet med den seneste opdatering at den godt kan slukke selvom der er 20% procent tilbage på batteriet. Og endda lukke ned uden at den lige viser det der “Power down” som den nogle gange gør.

    Men siger man ikke også at en telefon ca har en levetid på 18 måneder i dagens verden?

    • 18 måneder? Så længe holder mine ikke engang. Det er ikke godt nok.

      Teorien om, at denne fejl har noget med batteriet at gøre, lever. Jeg er i lyttefasen og tager gerne mod flere ideer og forslag. Efterhånden er de fleste gængse trick testet.

  3. Problemet er skiftet fra Dalvik til Art som JIT system i Android. Din gamle udgave af android kørte med Dalvik som først kompilerede apps til native ved kørsel (altså Just in time compilering). Art derimod kompilerer det hele ved først boot (og ved installation/update af apps). Det er det som viser sig som optimering af apps under opstart….og ja 132 apps er dine installerede apps + services + googles egne medfølgende apps.
    En factory reset retter normalt dette problem og giver stabilitet igen. Nu til dags koster det ikke meget tid at få telefonen op igen, da play store automatisk installerer alle ens apps igen (alternativt kan det hurtigt gøres fra en browser eller direkte i playstore app).
    Ved factory reset bliver alle apps ordenligt konverteret til Art compilering og derved bliver problemet løst (i alle de tilfælde jeg har oplevet i hvet fald). Som det er nu, så vil en defekt kompileret app crashe systemet hver gang dens service starter eller bestemt funktionalitet i den rammes.

    • Hej Kim

      Godt forslag. Ja, det er også, hvad jeg tænkte på et tidspunkt.

      Men meldingerne er, at når folk downgrader, så bliver telefonerne stadig ved med at være døde, lyder meldingen. Også fra dem, der har installeret cyanogenmod.

      Hmmm – jeg overvejer en eller anden kombi. Noget med batteriets max strømstyrke i kombi med noget med wifi-radioen, i kombi med knald på processoren. Kan det tænkes?

      PS… Jeg havde en stabil Android 5.0 og fik problemet ved opgradering til 5.1. Skyder det ikke din tese ned?

      Hilsner fra
      Rolf

      • Downgrade og factory reset er ikke det samme. Factory reset er nulstilling Tim senest installerede version, altså 5.1 i dit tilfælde. Og nej det skyder ikke tesen ned ☺

      • Der er folk i den nævnte tråd, der har downgradet til 4.4 og stadig har problemet.

        Og jo, vi ved godt hvad forskellen er på downgrade og reset.

        Hvordan forklarer man den slags forløb?

  4. Jeg har haft nogenlunde samme problem som dig. For mig viste det sig at være batteriet. Jeg kunne se det på at når den sad i strøm kunne jeg sagtens tænde og bruge den, men ellers kunne jeg ikke. Jeg har nu skiftet batteri på den, og den ser ud til at fungere (har kørt i ca 24 timer), så du kan prøve at se om den virker når den sidder i strøm.

    • Andre har rapporteret noget i samme stil, dødt batteri udskiftet, bedre stabilitet.

      Jeg har ikke haft tid til at prøve selv. Men de tre grundteorier lever stadig… Batteri, kontakt, software. Og jeg synes det lyder som en blanding.

      • David Askirk Fotel

        Ja, jeg har læst det samme. Virker som om det er blandet hvad folk oplever.

        Jeg må sige at jeg måske er skuffet over hvordan den reagere med et sløvt batteri.

        Men ellers så koster et nyt batteri ca 200 og selve det at skifte tager ca 20 min.

  5. Henrik Lång

    Har lige købt en Motorola moto x style 32 GB
    “demo” model. Og den startede med at genstarte 4 gange inden jeg fik den i gang. Og efterfølgende nok 10-20 gange efter jeg fik installeret mine apps og optiminig 4 gange og det hele for gik på under 2 timer. Så nu er den pakket igen og mit sim kort sidder nu i min Moto x 2013 model som kører fint på android 5.1

Skriv et svar

