Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Bureaukrati bringer studenterkørsel i fare. Forslag til løsning


Noget tyder på at politiet om nogle måneder kan ende i en “velkommen på forsiden”-situation, for at afbryde årets traditionelle studenterkøretur i gamle køretøjer.

Situationen er nemlig kort fortalt den, at der fremover vil blive håndhævet et EU-krav om fartskrivere i lastbiler, der bruges til studenterkørsel, uanset om så lastbilen er fra 1800-hvidkål.

Det krav har der hidtil været dispenseret fornuftigt fra, men eftersom kravet kommer fra EU (som i det aktuelle regelværk har glemt sin normale undtagelse for ældre køretøjer) og eftersom politiet åbenbart er blevet træt af at dispensere, så skal det nu være slut.

“Det ville medføre en konkurrencemæssig fordel, hvis studenterkørsel i veteranlastbiler kunne udføres uden at overholde disse regler. Udover hensynet til en fair konkurrence taler også hensynet til chaufførens arbejdsforhold og færdselssikkerheden imod at lade erhvervsmæssig studenterkørsel,” lyder det fra Rigspolitiet ifølge Ekstrabladet.

Med argumentet konkurrencefordel vælger Rigspolitiet side til fordel for 3×34 og andre almindelige vognmandsforretninger, hvor bilerne jo er nye og har nyt udstyr.

Chaufførens arbejdsforhold og færdselssikkerheden er ikke jordens stærkeste argumenter. Der køres kun studenter få dage om året, og der er mange pauser på turene. Hensynet til færdselssikkerheden må handle om at fartskriveren kan logge hastighedsovertrædelser. Den lader vi stå et øjeblik; mener politiet, at hastighedsgrænserne kan overtrædes, hvis studenterne skubber bagpå?

“Justitsministeriet kan i øvrigt bemærke, at køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra i, om erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og hvorpå forordningen ikke finder anvendelse, kun omfatter køretøjer, som anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller godstransport,” lyder det fra justitsministeren i et svar til Folketinget.

Man fornemmer en større sag med bilag suse rundt mellem ministerium og rigspoliti.

Gammelkøretøjsforeningen Motorhistorisk Samråd har stillet flere forslag til en måde at løse problemet med reglerne om fartskriver i de gamle lastbiler til studenterkørsel.

Men hvad med at bruge moderne hjælpemidler, når det nu *skal* være?

I stedet for at dekretere dyre forandringer på de gamle biler for montage af gammeldags apparat som en fartskriver, så kunne politiet jo kræve, at der er en smartphone på lastbilen og at chaufføren på anfordring kan browse til Google location history. Normalt er mange kritiske til “Googles overvågning”, men her kan den gøre nytte, for den viser jo en fornem historik, inkl. kort, over hvor bilen har været. Man kan også bruge en sportsapp.

Så et forslag kunne være: Skriv en once-and-for-all dispensationsregel, “den danske tolkning af EU-reglen om fartskrivere”, om at en log via smartphone er tilladt. Lad den gælde køretøjer ældre end 30 år, som kører lejlighedsvis.

Eller kræv en kørebog i bilen med notat af hvert stop – ankomst, adresse, afgang.

Så skulle den ged være barberet.

Advertisements

4 kommentarer

  1. Rolf, du er helt galt på den og aner tydeligvis ikke en dyt om emnet. Jeg har kommenteret din artikel herunder og synes at du bør læse på lektien inden du skriver så meget vrøvl på en gang.

    Noget tyder på at politiet om nogle måneder kan ende i en “velkommen på forsiden”-situation, for at afbryde årets traditionelle studenterkøretur i gamle køretøjer.
    Situationen er nemlig kort fortalt den, at der fremover vil blive håndhævet et EU-krav om fartskrivere i lastbiler, der bruges til studenterkørsel, uanset om så lastbilen er fra 1800-hvidkål.
    Det krav har der hidtil været dispenseret fornuftigt fra, men eftersom kravet kommer fra EU (som i det aktuelle regelværk har glemt sin normale undtagelse for ældre køretøjer) og eftersom politiet åbenbart er blevet træt af at dispensere, så skal det nu være slut.

    Første fejl. Der er intet ændret i gældende lov. Alle veteranlastbiler som bruges til veterankørsel har intet krav til fartskriver. Rolf forstår ikke forskellen mellem veterankørsel og kørsel mod betaling

    “Det ville medføre en konkurrencemæssig fordel, hvis studenterkørsel i veteranlastbiler kunne udføres uden at overholde disse regler. Udover hensynet til en fair konkurrence taler også hensynet til chaufførens arbejdsforhold og færdselssikkerheden imod at lade erhvervsmæssig studenterkørsel,” lyder det fra Rigspolitiet ifølge Ekstrabladet.
    Med argumentet konkurrencefordel vælger Rigspolitiet side til fordel for 3×34 og andre almindelige vognmandsforretninger, hvor bilerne jo er nye og har nyt udstyr.
    Chaufførens arbejdsforhold og færdselssikkerheden er ikke jordens stærkeste argumenter. Der køres kun studenter få dage om året, og der er mange pauser på turene.

    Anden fejl. Det gælder ikke kun samme dag men hele ugens kørsel. Chauffører kører hele ugen og derfor skal Politiet kunne kontrollere køretiden i flere uger efter hinanden.

    Hensynet til færdselssikkerheden må handle om at fartskriveren kan logge hastighedsovertrædelser. Den lader vi stå et øjeblik; mener politiet, at hastighedsgrænserne kan overtrædes, hvis studenterne skubber bagpå?

    Tredie fejl. Rolf aner intet om lastbiler. Det er muligt at en Ford TT kun kører 40 km/t. Jeg har selv kørt i de lastbiler som lige er blevet 35 år og vi kørte let 120 km/t med totalvægt på 40 tons eller mere

    “Justitsministeriet kan i øvrigt bemærke, at køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra i, om erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og hvorpå forordningen ikke finder anvendelse, kun omfatter køretøjer, som anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller godstransport,” lyder det fra justitsministeren i et svar til Folketinget.

    Fjerde fejl. Rolf forstår ikke forskellen mellem veterankørsel og erhverv selvom det står klart og tydeligt i lovteksten

    Man fornemmer en større sag med bilag suse rundt mellem ministerium og rigspoliti.
    Gammelkøretøjsforeningen Motorhistorisk Samråd har stillet flere forslag til en måde at løse problemet med reglerne om fartskriver i de gamle lastbiler til studenterkørsel.
    Men hvad med at bruge moderne hjælpemidler, når det nu *skal* være?

    Femte fejl. Der findes moderne hjælpemidler som hedder tachograf.

    I stedet for at dekretere dyre forandringer på de gamle biler for montage af gammeldags apparat som en fartskriver, så kunne politiet jo kræve, at der er en smartphone på lastbilen og at chaufføren på anfordring kan browse til Google location history. Normalt er mange kritiske til “Googles overvågning”, men her kan den gøre nytte, for den viser jo en fornem historik, inkl. kort, over hvor bilen har været. Man kan også bruge en sportsapp.
    Så et forslag kunne være: Skriv en once-and-for-all dispensationsregel, “den danske tolkning af EU-reglen om fartskrivere”, om at en log via smartphone er tilladt. Lad den gælde køretøjer ældre end 30 år, som kører lejlighedsvis.

    Sjette fejl. Det må være en joke. At foreslå at kontrol med lastbiler skal foregå med en smartphone eller jo kun til at grine af. Rolf fatter ingenting omkring sikkerhed på vejene. Det er jo ikke for sjov at man har brugt årevis på at udvikle et kontrolapparat i Europa. Om få år kan Politiet køre ved siden af lastbilen og aflæse tachografen uden at fysisk stoppe lastbilen. Hvordan kan Rolf sikre sig at man kun bruger chauffører som ikke kører alm. lastbiler. Mange af dem som jeg kender som har en veteranlastbil kører lastbil til hverdag

    Eller kræv en kørebog i bilen med notat af hvert stop – ankomst, adresse, afgang.

    Syvende fejl. Ja det gjorde man i tredserne og halvfjerdserne. Pga omfattende fusk med flere kørebøger samtidigt opfandt man fartskriveren

    Så skulle den ged være barberet.

    • Tak for dit indlæg, Shane.

      Du er tydeligvis en insider med fornem viden om alt det snyd og fup, der foregår i den etablerede vognmandsbranche.

      Fordi det foregår, og myndighederne forsøger at få bare lidt styr på disse vej-desperadoer, som kører for hurtigt, for langt, hviler for lidt osv. med nogle ret kraftige kontrolmidler, så mener du, at alle andre, der kører lidt en gang i mellem er pirater og skal have samme omgang.

      Det er temmelig langt fra ånden i veteranverdenen. Men der kan selvfølgelig være grænsetilfælde.

      Nu nævner du, at du kan få en lastbil op på 120. Hvis du mener at det er relevant som argument ifbm med studenter på et lad, så er der vist ikke så meget mere at diskutere.

      Endelig kunne du sætte dig lidt ind i den logning, som en smartphone giver mulighed for. Der er allerede mange kørebogs-apps og jeg har kendskab til nye på vej, som endnu enklere kan gøre alt det, der er efterspurgt i denne konkrete sag.

      Jeg gad godt se en chauffør fuske med googles logning af lokationer. Hvis man er dygtig nok til at gøre det, så er man moden til et job i softwareindustrien.

      • Når man går fra at være veteransbil ejer til at drive profesionel transport mod betaling så må man sætte sig ind i de regler som gælder for branchen. Man har valgt at lade en tachograf registrere chaufførens arbejdstid. Det er muligt at Google eller andre apps også kan gøre det men der jo ingen garanti for at den tlf. befinder sig i det givne køretøj. Det er derfor at tachografen kommer ind i billedet.
        Politiet har ret til at kontrollere op til et år tilbage i tiden og det gør de ved virksomheds kontroller.

        Du nævnte at de lastbiler som er veteran kun kan køre 40 km/t. Hastigheden er ligegyldig, men de nyere veteraner kører langt hurtigere end lastbiler i dag. I dag har vi hastighedsbegrænsere som stopper ved ca 89 km/t.

        Du kan ikke vide om det er en chauffør som kun kører engang om året eller om han kører hver dag når du ser en studenter lastbil, så derfor er kontrollen ikke kun for den dag men forr den seneste uge eller 14 dages periode

  2. I forhold til det sidste afsnit om at man kan kræve en kørebog med notat af hvert stop under studenterkørsel – så findes det allerede. Det er typisk den ruteplan som er udarbejdet mellem klassen og chaufføren.
    Jeg er fuldstændig enig i, at reglerne er helt ude i hampen og håber på, at der findes en løsning snarest. Eller som det mindste at politiet og politikerne tager bladet fra munden.

    Dbh Lars – http://www.vognturen.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: