Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Norwegians fromme håb og døde check-in automater


En gang i mellem må man godt bare lufte irritation, ikke?

For nogle uger siden skulle jeg til Ålborg med Norwegian fra København. Jeg ankom på grund af tung trafik, som havde kostet mig mindst 35 minutters forsinkelse, desværre ret sent, nemlig ca fem minutter før seneste check-in, som er 30 minutter før afgang.

Dvs. sent men formelt set til tiden. Hvis altså jeg kunne checke ind.

Første check-in automat gik ned. Anden gik ned.

Det så sådan ud:

IMG_20150224_095842

Og sådan:

IMG_20150224_095853

Mens jeg kæmpede med den tredje gik Norwegians folk ved bagagemodtagelsen. Automaten, som var ekstremt langsom, afviste mit checkin, da klokken nu var passeret 9:30.

Jeg kunne ikke lige finde et nummer til Norwegian (for der står ikke noget på skiltene) og det kunne mit rejsebureau heller ikke, da jeg nåede igennem til dem. Så jeg måtte glo på at flyet tog afsted.

Efterfølgende skrev jeg til Norwegian om sagen. Jeg er i to runder blevet blankt afvist.

Sidste gang lyder Norwegians svar i sin helhed:

Vi henviser til din e-mail modtaget den 31.03.2015.

Der findes rundt omkring i lufthavnen mange check-in automater og har der været problemer med enkelte, er der mulighed for at forsøge check-in ved andre maskiner.

Du har tidligere informeret os om, at dit rejsebureau kontaktede os klokken 09.40 og flyet gik klokken 10.00, det har da været for sent at ændre billetten også for dem.

Som vi skrev i tidligere e-mail, så anbefaler vi vores passagerer at være i lufthavnen 2 timer før afgang, idet det er vigtigt at tage højde for eventuel kø samt andre problemer der kan opstå.

Vi fastholder på baggrund af dette, vores afgørelse fra tidligere e-mail, og kan ikke imødekomme dit krav om refusion af SAS billetten.

Vi beklager endnu en gang, men håber ikke at dette fraholder dig fra at vælge Norwegian ved eventuelle fremtidige rejser.

Det betyder, at de reglen om at 30 minutter før afgang faktisk ikke gælder. Det betyder, at det er er passagerernes ansvar at finde en brugbar automat, også selv om de f.eks. må hen i udenrigsterminalerne, så man skal nok nærmere sige én time før. Det er ikke Norwegians ansvar, hvis automaterne ikke virker. Det er passagerernes. Og det er ikke Norwegians personales opgave at hjælpe passagerer, der åbenlyst har problemer med automaterne nogle få meter væk fra hvor de står.

Ja, det kan godt være, at det er lige emsigt nok til de fleste af jer. Men for mig er der to konklusioner:

  • Norwegians serviceniveau og evne til at imødkomme passagerer er ikke i top.
  • Automater til check-in er smarte. Men stol ikke på teknologi. I hvert fald ikke betingelsesløst. Og hav altid telefonnummeret til flyselskabet ved hånden.

Hvem mon har ansvaret, hvis nogen en dag anlagde sag om noget i denne stil?

Skriv et svar

