Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Rejsekortet – nye oplevelser


En af de vigtigste pointer ved digitalisering og nye teknologi er, at domæner, som tilsættes information, som skaber information og hvor information er en væsentlig del af værdien, har det med at udvikle sig meget hurtigt og skabe megen ny nytte for kunderne.

Digitalisering betyder ofte (men selvfølgelig ikke altid) at tung hardware og infrastruktur kan erstattes med software og billig hardware.

Lige netop den pointe fylder med rette meget i teknologidebatten blandt frontløberne for tiden og havde fundet vej til mine tanker forleden, da jeg tvunget af omstændighederne tog et nyt rejsekort i brug.

Processen med at checke ind med et rejsekort er ret naturlig og sker uden synderlig tankevirksomhed.

Når man skal videre fra stationen/bussen, er det en anden historie. Det er let at glemme at checke ud, og netop det skete på min tredje rejse med det nye kort. Jeg nåede at cykle en kilometer før det gik op for mig og jeg måtte vende tilbage til stationen for at checke ud og siden tilbage til turens mål efter at have spildt ti minutter til ære for et chipkort. Specielt er det vigtigt, fordi man ved at Rejsekortet A/S slår hårdt ned på brugere, der glemmer at checke ud. Det er bare ikke i teknologisk godt nok. Udcheck spilder kundernes tid, skaber bøder, dårlig stemning.

Kun offentlige monopoler slipper godt fra at reparere designfejl ved at give kunderne bøder.

Rejsekortet vil nu med apps hjælpe kunderne med at huske checke ud. Dvs. en designfejl repareres nu med en app.

Udcheck må kunne løses smartere. Fx med en udcheck-app til smartphonen. Der kreative IT-folk derude. Lad os høre nogle løsningsforslag.

Men at fysisk infrastruktur kan blive helt eller delvist overflødig, er også en del af pointen i indledningen.

Spørgsmålet er derfor, om NCF-standerne på stationer og i busser, som repræsenterer en stor og dyr infrastruktur, overhovedet er nødvendige i fremtiden. Og om en fremtidig billetløsning kan bruge dem på en eller anden fornuftig måde?

Hvordan ville man bygge verdens enkleste og bedste Rejsekort i dag, hvor smartphones fx er til rådighed?

Bortset fra det rent tekniske, så oplever man som bruger andre og mere politisk betingede mysterier med kortet.

For eksempel en fuldstændig uoverskuelig rabatstruktur.

For eksempel at man som kunde skal vælge et trafikselskab (Arriva tog, DSB, Metroselskabet I/S, Trafikselskabet Movia, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab, Sydtrafik A/S) til at administrere en tank-op-aftale.

For eksempel: “Når du opretter en bestilling, findes den ikke på dit rejsekort med det samme”. “Din bestilling skal overføres til dit rejsekort inden 10 dage. Det bliver den automatisk når du rejser* eller lægger dit kort i kortlæseren på en rejsekortautomat”. “Hvis du ikke skal rejse inden for 10 dage, kan du foretage en nulrejse (check ind umiddelbart efterfulgt af check ud).”

Ahvad?? Jeg overfører penge, men kan ikke vide om de er overført før jeg besøger en af de blå standere? Ingen netbutik ville slippe godt fra den slags.

Rejsekortets mystiske rabatstrukturer giver utryghed om billetpriserne. Man kender ikke prisen på en rejse, før man tager den. Check ud er helt overflødigt. Osv.

Undertegnede til kontrollør i S-toget, mens han fumlede med dims til at verficere, om jeg har checket ind på mit rejsekort: “Det er et møgsystem”.

Kontrollør til undertegnede : “Ingen kommentarer”.

Kom nu, unge IT-folk. Hvordan ville I lave det perfekte rejsekort?

Reklamer

2 kommentarer

  1. Måske er læren bare: Hvis du sætter strøm til et virkeligt barokt organisatorisk system, får du …. et virkeligt barokt IT system. Visse problemer skal bare fixes ved kilden, og det er jo nok her det *virkelige* problem ligger. Hmm?

    • Enig, Lars.

      Det er derfor, jeg begynder at skrive på denne måde. Det må være på tide at nogle IT-folk kommer på banen med nogle mere gennebagte forslag til en nyt rejsekort, som virker.

      Hjørneflag som:

      gerne udnytte eksisterende standere
      Vise pris før køb af rejse
      Nul Udcheck

      Kom glad: Hvordan skal det se ud?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: