Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Onlinemedier i 20 år – nogle bud på læringer og på de kommende år


For nøjagtig 20 år siden, 2. december 1994, åbnede ingenioeren.dk – senere ing.dk. Dermed var Ingeniøren det første danske medie, som gik online på internettet – et reelt stykke pioneerarbejde som resultat af et makkerskab mellem undertegnede og min gode kollega Kurt Westh Nielsen og en reelt visionær direktion på Ingeniøren, som forstod at bakke op om projektet og at undlade at gå i vejen – den type ledelse skal man være ekstremt taknemmelig for, når man møder det.

Men pioneerhistorien kan man læse om mange andre steder, så ikke så meget mere om den her. Dog lige et par “såkalde links”: Den ret herlige præsentationsartikel fra Ingeniøren 2. december 1994. Et galleri over designversioner for ing.dk

Tre andre kategorier af budskaber trænger sig nemlig på denne dag:

For det første, så betød den reelle pioneerånd, at en række unge talenter over årene blev tiltrukket og arbejdede i teamet. Ingen nævnt, ingen glemt. Men kig på CV’erne for tunge folk, der taler på danske onlinekonferencer og laver spændende ting på nettet, mange kan genkendes. Det samme med journalister. Rugekassen var endog meget stærk og trækker lange spor – og vil gøre det længe endnu.

For det andet: Vi arbejdede på en utrolig masse projekter og ideer, også mange, som vi ikke kunne gennemføre, men som senere er blevet store hos andre virksomheder.

For eksempel

  • Webhotel: Ing.dk hostede andre sites i en tidlig fase.
  • Log-analyse: Vi havde et internt projekt for at lære brugeradfærden. Samme tanker ligger i dag bag Google Analytics.
  • Debatforum –> cms: Online læserdebat fra foråret 1995. Systemet skrevet i Perl. Senere blev debatsystemet til det første cms for ing.dk. Idag kan man ikke lave et online site uden et cms.
  • Forsøg på katalogsalg: Krak-model for onlinevarekataloger. Det kørte vi godt nok helt i hegnet.
  • Bannerannoncering tidligt ude.
  • Søgemaskiner: Vi byggede faktisk vores egen smalle søgemaskine. Tænk Google Scholar.
  • Blogs: Ing.dk var allerede i 90’erne ude med pre-blog indholdsformater. Og også med rigtige blogs.

For det tredje nogle linjer om, hvad der kan tænkes at ske for onlinemedier i fremtiden.

Først nogle principper for hvad nettet og digitaliseringen betyder:

  • Transparens: Al (meget) information kan findes online og på sekunder. Det er en markant nyskabelse i forhold til for 20 år siden, hvor research var en helt anden tung affære. Alt kan checkes online, også fakta i avisartikler.
  • Friktion væk: Hvis du ser en artikel hvori en interessant person udtaler sig, så kan du få øjeblikke senere skrive vedkommende en mail. Der er ikke noget med breve, frimærker, adresser og tid. Hvis du vil købe en vaskemaskine billigt fra Jylland: Ingen friktion. Du bestiller den bare.
  • Død businessmodel: Papirmedier levede af at tage sig ekstremt dyrt betalt for at viderebringe annoncer og budskaber fra kilder. Prisen for at formidle, at man har noget til salg, er faldet til nær nul, uanset om man sælger brugte biler eller har et ledigt job. Og hvis man har noget på hjerte, blogger man det bare – som denne tekst. Ingen grund til at vente på en eller anden tung-i-bagdelen redaktion.

Hvor bringer de principper onlinemedier hen til højt uddannede læsere? Lad mig vove pelsen:

  • Nyhedsjournalistik lever fint online. Dygtige nyhedsfolk vil der fortsat være brug for. Journalister har adgang til at ringe til kilder. Den adgang er unik og danner også i fremtiden en basis for journalistik. Intelligent journalistik vil leve.
  • Papiraviser er væk.
  • Online betyder online via stadig mindre enheder og stadig mere avanceret udvælgelse af indhold.
  • Visuel formidling bliver stærkere. Kort. Klar. Effektiv.
  • Tempoet bliver endnu højere og utålmodigheden med mediet endnu kortere.
  • Dybde: Læsere vil efterspørge dybde direkte fra originalkilderne. Begavet præsentation og formidling, direkte fra det dokument eller dokumentation, sagen handler om.
  • Små agile og totalt fokuserede organisationer, som kan leve på en smal økonomi og producere et meget efterspurgt indhold, vinder.
  • Indhold er konge. Form er fint, men hvis du ikke har noget budskab, så bliver al indpakningen hurtigt gennemskuet.
  • Faglighed er konge.

Nu er det her jo en blog. En blog betyder en dagbogsoptegnelse på webben – og er ment som et diskussionsoplæg. Så hvis du kom hertil i teksten har jeg et spørgsmål…: Hvad er DIT bud?

2 kommentarer

  1. Anders Ulf Clausen (RI)

    Tillykke .flot. /and

    Sendt fra min iPhone

    Den 02/12/2014 kl. 13.19 skrev “Racmeister” <comment-reply@wordpress.com>:

    racmeister posted: “For nøjagtig 20 år siden, 2. december 1994, åbnede ingenioeren.dk – senere ing.dk. Dermed var Ingeniøren det første danske medie, som gik online på internettet – et reelt stykke pioneerarbejde som resultat af et makkerskab mellem undertegnede og min gode “

  2. Stort tillykke med de 20 år! Jeg husker stadig den grå side med de blå links fra ’96 og i dag er ing.dk det medie, jeg læser mest.

    Jeg har tre bud på, hvad fremtiden vil bringe:

    * Intelligent distribution af services, nyheder og information hvor kunstig intelligens benyttes til at forudsige/beregne hvilken information du har behov for hvor og hvornår. Det har så den bagside, at vi risikerer at forlede os på at den information, vi får præsenteret er fyldestgørende og åbner op for skjult manipulation. Det kan så modvirkes ved gennemsigtighed og modvirken af monopoldannelse af nyhedsformidlingen.

    * Robotter og droner vil kunne hyres on demand af individer til at verificere information as it happens på den anden side af kloden eller for den sags skyld på andre planeter. Det vil kræve verificeret kode til håndhævelse af lovgivninger, specielt med henblik på at forhindre krænkelse af privatliv og andre former for overgreb. Droner bliver ikke ved med kun at være passive flyvende kamerahelikoptere, da de også får manipulatorer af alle slags at gøre godt med. Ordet “dyneløfteri” kan nemt få en meget mere konkret anvendelse i fremtiden :-)

    * Kunstig intelligens vil blive anvendt til automatisk at filtrere kommentarer i blogs, så de ikke bliver til flame wars. Det vil højne kvaliteten og fagligheden af både bloggen og diskussionen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: