Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

3D-printere til skolebrug: To konkrete ideer til at redde naturfagene


Der kan tapetseres væg til væg med budskabet om, at vi mangler interesse for naturfagene og at der snart vil opstå et stort hul på ingeniørjobmarkedet, hvori der mangler tusindvis af ingeniøruddannede til at løse fremtidens teknologiske opgaver.

Ingeniørforeningen (hvor jeg bl.a. arbejder, men med noget andet) har derfor sat gang i den yderst relevante kampagne Engineer The Future, som fortjener alle de likes og al den opbakning, den kan få – forøvrigt: se og del videoen.

Noget af debatten udvikler sig til et blame game om, hvis skyld det er, at naturfagene er ved at køre i hegnet. Mens vi aldrig haft mere teknologi om os, vælger færre at tage matematik/fysik/etc på højt niveau i gymnasiet.

Og selvfølgelig må man reflektere. Hvorfor har vi fået denne bruger/kunde-attitude til teknologi i stedet for “det kan jeg da lave bedre selv”-attitude.

Klip!

For en måneds tid siden så jeg City X project udstille ved konferencen Driving Technology i Ingeniørforeningen (og ja, den var jeg rodet ind i). City X arbejder med en ide om at få 3D-printere ind i skolerne. Der er noget helt rigtigt ved den måde, de tænker på, og alligevel manglede jeg måske at se killer-applikationen.

Men i kombination med det indledende falder det mig ind, at teknologi jo er et praktikerfag. Og at noget af det, der er forsvundet fra skolerne, er værkstederne med høvlbænke og sløjd-timer. Og at det jo er nok så meget i de timer, at man rører ved noget, man har lavet, bygger højtalere, slangebøsser og i mit tilfælde elektromotorer og finder ud af, hvordan de gøres gode. Det samme kan siges om kagedej. Og at selve pointen om at teknologi er noget, man laver med hænderne, derved – indirekte – er forsvundet fra agendaen.

Pling! Her er en god case for 3D-printere. Da det nu åbenbart er blevet for farligt at overlade eleverne hamre og save, så kan man vel lade dem 3D-printe ting, som giver en fornemmelse af virkelighed, noget, der kan bygges på og måles på.

3D-printere er det nye sløjd!

Og så er der én tanke mere.

3D-printere printer som bekendt i 3D. Hvilket fag har nytte af det? Matematik! 3D-printere kan visualisere rumlige kurveforme, som det er vanskeligt at tegne eller forstå. X-Y-Z planer kan gøres håndgribelige.

Glæder mig rigtig meget til at se eksemplerne på den slags anvendelser.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: