Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Big data på vej til danske butikker – er du bange nu?


I den seneste tid er der begyndt at poppe kritiske artikler om big data op rundt omkring, i lyset af generel overvågning og i lyset af mulighederne i big data. Som så ofte i Danmark tænder vi på den negative vinkel.

Men lad os lige se, hvad det handler om:

Butikker ved meget om deres kunders adfærd. Det er ikke tilfældigt, at slikhylderne står sent i indkøbsforløbet.

Men nu er der en helt ny bølge af viden på vej – bag butikkernes facader, også i Danmark.

“Tendensen er, at beslutningsprocesser er gået fra at blive taget per instinkt til, at de nu er fakta-baserede. Derved er big data med til at øge indtjeningen og omsætningen”, hentet fra artiklen Sådan kortlægger Coop kunderne med big data – og tjener flere penge i Computerworld.

Hvis du vil meget mere i dybden med, hvad big data kan betyde på sælgerside, så læs her hvordan en amerikansk virksomhed blev meget dygtig til at finde de gravide kvinder blandt kunderne, herunder en teenager, hvis far ikke lige var orienteret.

Og det er selvfølgelig provokerende.

Men ret beset er det vel helt i orden, at butikker forsøger at betjene deres kunder bedst muligt, og gør det ved at skabe viden ud af de informationer, butikkerne har.

(Min lokale Netto har ikke fattet niveau 1 – at visse varer skal der købes mere af, for de bliver udsolgt hver eneste dag. Det samme gælder den lokale Irma, som løber tør for en bestemt type rugbrød dagligt. Det har imidlertid mere med den lokale chef at gøre end med big data).

På et lidt højere abstraktionsniveau er vi her i 2013 på vej ind i noget, der kan forstås som et nyt niveau af teknologidrevet “informationsasymmetri”. Det vender jeg tilbage til.

Hvad synes du om Coops big data: Kundeovervågning eller service?

Reklamer

1 kommentar

  1. Andreas Hansen

    Som altid en meget spændende problemstilling. På den ene side får vi som forbrugere langt mere relevant information/reklame og forhåbentlig i højere grad de produkter, vi ønsker (når nu butikschefen ikke kan finde ud af det). På den anden side bliver vores private rum invaderet og hvad næsten værre er, øges risikoen for ikke at blive udfordret, hvis vi bliver bombarderet med det, vi allerede benytter og mener (såsom Googles individbaserede søgninger).

    Mon ikke løsningen – som så ofte – er regulering? At man som forbruger får mulighed for at fravælge big data-indsamling, og at det langtfra er al individbaseret data, der må indsamles eller benyttes kommercielt – og da slet ikke deles og samkøres.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: