Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Energibevarelse sender cykler over for rødt – kan smarte apps hjælpe?


Af forskellige årsager havnede jeg forleden i noget intern diskussion om fremtidens bytrafik. Herunder hvordan man kan gøre livet surt for biler (som jeg er uenig i) og livet bedre for cyklister (som jeg er enig i).

En af vinklerne var, at cyklister kører over for rødt og laver en masse trafikal ravage. Som daglig cyklist i København kan jeg bekræfte det. Rødt gælder ikke cyklister. I det hele taget gælder færdselsloven ikke for cyklister. Dødsangst præger heller ikke cyklister. Der køres over alt i alle retninger og hele tiden.

Det slog mig, at diskussionen er meget dårlig til at forstå, hvorfor cyklister kører som de gør.

Ind dumpede denne – DTU Transport – Hvem cykler over for rødt lys – og hvornår? – hvor DTU forsøger at oversætte en australsk undersøgelse til dansk virkelighed.

På løsningsfronten tror jeg, at DTU har fat i noget, gør det lettere at tage højresving og lav responsive kryds.

Men en helt central forståelsesramme for cyklisters adfærd er faktisk fysik – inertiens lov.

Som cyklist har man selv ydet de måske 200 watt, der har givet en den fart, man har på. Det har kostet at få hjulene til at rotere. Derfor er man meget utilbøjelig til at bremse.

Hvis vi skal have en sikrere by, skal denne indsats respekteres. Der skal være grønne bølger for cyklister, responsive kryds. Cykelruter med fart i. Og hvad med en crowdsourcende “hvor er medvinden på cykelstien i dag”-app?

3 kommentarer

  1. Erik Lyngsø-Petersen

    Jeg er fuldstændig enig i, at vores alt for rigide færdselsov bør ændres, så det bliver tilladt for alle (også biler) at foretage højresving, hvis forholdene tillader det. Jeg har engang kørt bil i Canada, hvor dette er tilladt, og fik forklaret, at denne ordning faktisk bidrager til at større ansvarlighed hos trafikanterne i alle situationer. Men at ændre færdselsloven på det punkt her i landet svarer vel til at indføre differentieret moms eller at ændre Grundloven, så det bliver med garanti aldrig til noget … :-(

  2. Poul-Henning Kamp

    Som bilfri cyklist kan jeg bekræfte observationen.

    Jeg har elmotor på min long-john, af hensyn til mine slidte knæ og fordi jeg ikke selv skal trampe cyklen op i fart igen er jeg meget mere tilbøjelig til at stoppe hvor færdselsloven siger jeg skal, frem for at smutte igennem/over/forbi i fart.

    • Tak til Erik og PHK

      Selvfølgelig kan loven ændres – det er trods alt ikke kongehusets nedlæggelse, vi diskuterer, men bare sund trafikal fornuft.

      Og tænk at en ingeniørmæssig betragtning (energibevarelse) for en gangs skyld kan bruges til at forklare menneskelig adfærd. Tag den, antropologer! :-D

      Hilsner fra
      Rolf

Skriv et svar

