Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Derfor kører det ikke for de traditionelle medier


avisannoncer og onlineannoncer i USA-2

Dejlig klar grafik, jeg forleden faldt over på wikipedia. Kilden til kurven er The American Newspaper Media Industry.

Og historien i tallene er ikke til at tage fejl af. Print falder som en sten og online flyver kun langsomt opad. Der er ikke meget dot.com-boble over virkeligheden i mediebranchen.

På mange måder er det at skabe bæredygtige indtægter til traditionelle mediehuse et problem uden løsning, som en gammel mediekollega ynder at udtrykke det.

Klatrer vi et trin op af abstraktionsstigen, så er ovenstående udtryk for, at avisernes monopol – på mod betaling at sprede annoncørers budskaber – er brudt sammen. Man kan lidt provokerende sige, at aviserne har taget sig godt betalt for at være gatekeepere til kunderne og at markedet nu er blevet mere effektivt, fordi gatekeepernes monopol er brudt sammen.

Og så er der selvfølgelig alle de penge, Google har høstet ud af markedet. Alene i Danmark er det i størrelsen 2 mia kr. pr. år, som er flyttet væk fra mediekanalerne.

Det interessante er, hvordan medier så vil finansiere deres fremtid – eller endnu mere interesant hvordan NYE medier vil finansiere deres fremtid. For det er det, vi taler om. Afstanden mellem de to kurver er for stor. Det bliver svært/umuligt at rulle gamle medier videre på organisationer, der kræver omsætningsstørrelser som ikke længere er mulige.

Advertisements

3 kommentarer

  1. Henrik Lilholt

    Og her er et par grafer mere, der understøtter Rolf’s deprimerende pointe:
    http://paidcontent.org/2013/04/11/two-charts-that-tell-you-everything-you-need-to-know-about-the-future-of-newspapers/

    • Tak Henrik

      — er det ikke på tide, at vi begynder at forholde os til den nye virkelighed: Der er ikke penge i annoncer, og der kommer det ikke.

      (Måske med nogle undtagelsesområder, som fx jobs, men selv disse annonceområder vil være langt mere pressede end tidligere).

      Ja, det er deprimerende, men det er også en ny mulighed. Noget skal falde før nyt kan vokse frem.

      Og for at være konkret: Medier har i mange år kæmpet om at blive brede, få flest læsere og flest eyeballs til deres annoncører. Og flest citater i andre medier.

      Nu kommer der en tid, hvor det er meningsløst at gå efter eyeballs (i hvert fald i Danmark), for det vil ikke give store nok indtægter.

      Derfor må medier koncentrere sig om, hvorfor de er til og vænne og om den målgruppe, de betjener. Det betyder mere nørderi og klogere medier. Det bliver svært at begræde.

  2. Anders Ulf Clausen (RI)

    Av..
    Dodos ?

    Anders Ulf Clausen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: