Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Pendulet er vendt, teknologioptimisme kommer tilbage (TEDxcopenhagen)


Fredag d. 17 maj var jeg med stor fornøjelse, spænding i kroppen og ydmyghed deltager i TEDxcopenhagens salon med titlen “Breaking Currents”, som foregik hos Ingeniørforeningen, hvortil jeg er professionelt tilknyttet. IDA var partner, helt naturligt fordi emnet var teknologi.

Selv har jeg har som passioneret teknologifortaler haft nogle roller i forbindelse med salonen, blandt andet at bidrage til at kuratere talere (hvem, hvorfor, hvad).

Det har givet mig anledning til at tænke over vores syn på teknologi – hvorfor er det, at vi ikke kan lide teknologi og hvorfor er det, at vi skal gøre op med den fornemmelse?

Her er de ord, jeg sagde på scenen, for at forklare dette skifte:

Big Why

Some pendulums are swinging so slow we don’t notice.

For 50 years one of those have made us focus on negative sides of technology. Chemistry is poison. Production will kill us.

And yes of course we need to be careful about the environment.

But meanwhile we forget the good side of tech. Much better quality of life for us. Food, housing, health collaboration and culture.

Now we’re in an immense acceleration and the pendulum will start moving the other way. Tech will provide new possibilities and challenges at blinding speeds. Cheaper, democratized. Tech will overtake us if we don’t understand.

You want to be where “the current breaks”. It happens to be here, today.

The talks have this idea in common: New possibilities with tech. Let them fascinate– and let us use the ideas.

Det er den hidtil korteste udgave af nogle tanker om teknologi, jeg nærmest konstant har summende i hovedet.

Fredagens diskussioner på den lange og sjove eftermiddag gav mig vistnok ret – pendulet er vendt. Fremtiden er – uden naivitet – at bruge teknologiens muligheder offensivt.

Sig til hvis I vil diskutere, det er min yndlingspointe!

Skriv et svar

