Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

PC’en er død – den ved det bare ikke helt endnu


For 30 år siden var det uendelig logisk at bygge en standardiseret, modulær computertingest op og kalde det en PC. Med en fælles bus kunne alle computerens enkeltdele opgraderes efter behov. Modem i, netværk i, grafikkort med mere knald på, ekstra ram, mere harddisk. Ny skærm. Og et styresystem, som (sådan da) vokser med.

Et lego-princip for computere, ligesom der har været lego-principper i meget andet, f.eks. engelske motorcykler – og ligesom for eksempel biler fra VW-koncernen også har – de kalder det vist “baukasten-system”.

Ideen om en PC er vokset med over i laptop-alderen, selv om det, der foregår inde i en bærbar er knapt så standardiseret, men stadig modulært og overskueligt.

100 dollar laptop og Asus eee pc var også generationer om ideen om en PC. Og det gør i den forbindelse ikke den store forskel, om PC’en er en PC ala den oprindelige fra IBM og med Windows. Eller om den stammer fra Apple og hedder en mac.

For nu ser der ud til at ske noget. PC’ere opfattet som mere eller mindre stationære apparater er ved at være slut. Apples seneste kvartalsregnskab viser (lille) vækst i iphones. Pæn vækst ipads. Og klar stagnation i stationære mac’s.

Ændringen skyldes selvfølgelig at styresystemerne ios og android har skabt et andet økosystem med apps, som betyder at stadig flere PC-opgaver i praksis kan løses på smartphonen. Mail. Kalender. Noter. Små regneark. Og masser af data-bårne små tjenester klares nu med en app.

Ændringen væk fra PC’er skyldes også at vi er ved at vænne os til at tjenester som dropbox og mange andre sky-tjenester gør apparatet til en data-fremviser, ikke en data-holder.

At forsøge at skrive noget ordentlig tekst på en ipad eller tablet er stadig ikke rigtig sjovt. Men retningen er rigtig. Ipads og andre tablets vil tage over.

Med andre ord står vi midt i det største paradigmeskifte på computer-enhedsfronten de seneste 30 år. PC’en er død, det mobile apparat tager over.

For mit eget personlige vedkommende har jeg de sidste seks måneder haft min bærbare slukket i næsten alle weekender. Det er noget nyt.

Enig i forudsigelsen af PC’ens død? Hvad er jeres apparat-erfaringer?

6 kommentarer

  1. Tja, statistikkerne kunne måske tyde på det, og jeg er sikker på at en stor bred del af befolkningen netop er glade for de mere afgrænsede apps og styresystemer som de mobile enheder tilbyder.
    Jeg tror dog stadig at der vil være behov for “en større” enhed med større skærm, bedre lyd og ikke mindst et tastatur.

    Nogle spekulerer jo på stationære stationer hvorfra man kan betjene sin mobile enhed der facilitere regnekraft, logins og programmer. Det kunne måske aflive pc’en som en personlig computer – sæt din egen dims til perifere stationære enheder.

    Helt personligt finder jeg det ofte svært at navigere i den enkeltes apps måde at håndtere filer i iOS og andre apps på enheden, og så har jeg afskrevet iOS som et system man kan skrive andet end smånoter på (jeg ved ikke med Android). Tastaturet kunne jeg godt leve med, men de enkelte apps har enten ikke de rigtige typografier og grafiske muligheder, eller også kan de ikke tale med tjenester som Dropbox – og mine vigtige data må bare ikke ligge lokalt.

  2. Erik Lyngsø-Petersen

    Min tablet (mini-pc!) og min bobilos har da taget en del funktioner over, som du nævner. Men jeg er enig med Morten Philips i, at behovet for pc’en i versionen ‘arbejdsstation’, der i øvrigt ikke er ‘stationær’, men kan dokkes både hjemme og på jobbet, ikke dør foreløbig. Det gode tastatur, den præcise mus og den (store) grafiske skærm er jo nødvendig for mit arbejde (i bladbranchen – men det samme gælder vel bl.a. arkitekters og ingeniørers arbejdsstationer). Så måske er der mere tale om en professionalisering og en ‘diversificering’ af den gamle pc’s funktioner – spredt ud på flere gadgets og medier?

  3. Til nogle type af arbejde, for mit vedkommende er det softwareudvikling kan jeg ganske enkelt ikke undvære et ordentligt tastatur, mus/trackball, og en god skærm.
    Det kan godt være at den stationære PC dør, og senere måske også laptop PCen, og vi får så en stationær docking station og en laptop docking station, hvor det man kan docke er en smartphone og/eller en tablet.

    Docking station muligheden gør at man i snuptag kan tage smartphonen eller tablet ud af en dockingstation og med på farten, og når man så ankommer til et andet sted kan man så bruge en docking station der, og får så straks adgang til mere skærmplads, et ordentligt tastatur, og en god mus/trackball.

    Det med docking station er ikke særlig langt ude i fremtiden: Canonical – firmaet bag Ubuntu laver en Ubuntu tablet og mobil, der opfører sig præcis som jeg lige har beskrevet.

    Det er klar i april 2014 med Ubuntu 14.04.

    Der er mere om Ubuntu Touch her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Touch som er det der fuldautomatisk kan håndtere mere/mindre skærmplads når en mobil/tablet kommer ned i/ud af en dockingstation, multi-touch hændelser (brug af 1 til flere fingre som en mus), mus/trackball og tastatur, og andre input enheder.

  4. bjornkelsen

    ja – enig. slæbte før bærbar med mig over alt – i en periode efter anskaffelse af iPad stadig – men nu er det udelukkende iPad (dog med tastatur) der er med.
    Den bærbare bruges når jeg MÅ have multiple maskiner kørende under vmware til test og undervisning.

    • Tak for mange gode kommentarer på dette blogindlæg.

      Siden indlægget er jeg blevet endnu mere overbevist. PC’er er ved at være slut. Vi er på vej mod nye apparater, langt om længe.

      Læg også mærke til, hvor lille en del af snakken, som handler om ydeevne. Selv de helt små apparater kan flytte bits hurtigt nok til at dét ikke er en flaskehals.

      Til gengæld er netværkerne ikke hurtige nok, der er for mange situationer, hvor smartphonen hænger for at vente på data.

Skriv et svar

