Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Udløbsdatoer og det voksende teknologiske henfaldstempo


Forleden døde min smartphone, en Samsung i den halvbillige ende. Skærmen knækkede. Det var min egen skyld.

Derfor måtte jeg købe en anden og det blev så i samme serie, men lidt dyrere, så nu kører min mobil Android 4.1. Men det er en anden historie.

Den gamle kunne let være repareret. Man kan finde fine youtubevideoer med anvisning, og det er ret let at gøre, bare man klæder sig antistatisk og har et sæt fint værktøj.

Imidlertid gjorde jeg det ikke. For prisen for et display er at gøre grin med mig. Og det samme er værkstedsprisen.

Det samme skete med mine Dalihøjtalere. På en dato udløb ophængene og blev til gummmismulder. Så gamle var de højtalere altså ikke. Men erstatsningsenheder er så dyre, at det ikke kunne betale sig at skifte dem.

Forleden døde returfjederen til ledningen i min støvsuger. Jeg gider simpelthen ikke skille maskinen ad og tage bøvlet. Også mundstykket er nemlig så slidt, at det vil koste mere at reparere end at købe nyt.

Og dette fænomen bliver rimeligvis endnu værre. For når produktionsprisen går ned og modeludviklingen går op i tempo, så vil økonomi i reparerbarhed blive et mindre ønske.

Endnu værre i Danmark naturligvis. For vi har ekstremt høje priser på reservedele og forsendelse af dem.

Fremtiden kan derfor tvinge os til at tænke på produkters livscyklus på en anden måde end tidligere. Det bliver ikke nødvendigvis produkternes evne til at leve længe, men vores evne til at pille ressourcerne i produkterne ud og genanvende dem, der bliver det afgørende princip.

1 kommentar

  1. Carsten Beck

    Hørt. Har en en gammel pladespiller, som er nødvendig for at spille de 300 lp, som stadig står i samlingen derhjemme (de fleste under kategorien guilty pleasures). Pladespillerens mekaniske dele har det fint, men drivremmen opgiver med jævne mellemrum ånden. Drivremme er et fint ord for en stor elastik, og sådan en kan skaffes via specialimport til cirka 500 kroner. Det holder ikke. Men når nu Twisted Sister lyder bedst på LP…
    Carsten Beck

Skriv et svar

