Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Tid at genopfinde medier: Copenhagen Media Startup Weekend


Gode professionelle venner, som tæller blandt de dygtigste i mediebranchen til at kigge fremad, har sat gang i:

Copenhagen Media Startup Weekend

Baggrunden er selvfølgelig at enhver i mediebranchen kan mærke flammerne slikke omkring bagdelen. Næsten alle printmedier er for alle praktiske formål kaput (“Ikke nogen god prognose” som læger plejer at sige om en bestemt type patienter). Annoncerne smutter. Læserne smutter. Mange onlinemedier er blødende tabsforretninger (dog med visse interessante undtagelser).

Medier har eksisteret på at være gatekeepere for indhold og annoncer. Det at eje trykkemaskinen og derved kanalen til publikum har mediehusene taget sig dyrt betalt for. Journalisterne har været gatekeepere på spalteplads til nyheder. Og salgsafdelingen på annonceplads. Men nu har nettet skabt en hidtil uset transparens. Historier kommer ud helt uden journalister. Og produkter bliver solgt, bare sælger smækker dem på en hjemmeside på et webhotel til 12 kr om måneden.

Det hele er under forandring – og quite frankly – historien viser, at alt hvad der minder om værftsstøtte en dag forsvinder, så sats ikke på det.

Der skal helt andre forretningsmodeller til, og der er langt hjem.

Det bliver folk med baggrund uden for mediebranchen, der kommer til komme med de afgørende udviklinger. Sådan er det nemlig som hovedregel med etablerede brancher, der er under pres. Nytænkning kræver nye tanker.

Imidlertid skal det nok komme. Måske lige netop på dette arrangement, som tiltrækker et nyt mix af mennesker med krudt i og med risikovillighed og med nye ideer.

Personligt er jeg beæret over at være blevet inviteret til at være mentor. Det vil være en fornøjelse og en stor glæde at forsøge at bidrage.

Meld jer!

Advertisements

1 kommentar

  1. Det er et meget interessant emne.

    Jeg kunne forestille mig mikro betaling for at se en annonce der koster 0,25 kr at se.

    Ideen er at alt sker på nettet, så man kan spare dyr papir trykning væk. Bemærk i den forbindelse at det stort set er næsten gratis at lave en digital kopi, når artiklen først er skrevet.

    Øvelsen i mikro betaling går ud på at få så mange kunder som muligt.

    Betalingen på 0,25 kr er så latterligt lav at de fleste ikke vil tænke sig om 2 gange før de siger ja tak, hvis ellers avisen er kendt for at levere kvalitet.

    Mikrobetalingen sker ved at man har enten et abonnement eller en forudbetalt konto, hvorfra mikrobetalingen trækkes. Dermed mindskes den andel som bankerne ellers ville få.
    Forudbetalt konto kan bruges af kunder der er mindre-årige eller er registreret som dårlige betalere – ideen her med en forudbetalingsmulighed er at alle have en mulighed for at få adgang til viden om verden omkring dem.

    Jeg synes man skulle lave en beregning/analyse på hvor mange artikler en avis producerer per måned : gange det med en artikel pris og så finde ud af hvad det giver af indtægter. Derefter beregnes udgifter – her husker man specielt på at man i de her nettider måske lige så godt kan lægge den fysiske redaktion et stykke ude for centrum for at spare på udgifterne til husleje.

    Til sidst kan man så lave en markedsanalyse der prøver at finde ud om folk vil betale 0,25 kr per kvalitetsartikel (=ikke mikrofonholder for politikere f.eks.), der kun kan ses på nettet, og hvor artikler fra f.eks. Reuters kan f.eks. være gratis (betales af indtægten på kvalitetsartiklerne).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: