Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Gå uden om produkter med fast/skjult batteri


Forleden fik jeg min ellers næsten nye og dejlig slanke Samsung Ultra 5 notebook tilbage fra reparation. Den tilbragte ca. fire uger via Elgiganten på et serviceværksted.

Fejlen startede med at batteritermometeret viste 37 pct. opladt, Men når jeg hev laderstikket, døde pc’en akut.

“adapter connected not charging” var fejlmeldingen. Og det viser sig at det er en ond kombination af Windows og PC’ens hardware. Googling fortæller, at det sker når batteriets chip af en eller anden grund ikke længere kommunikerer med selve PC’en og dermed med Windows-driverne.

Løsningen er at tage batteriet ud, starte maskinen op. Derved sletter WIndows driverne til den nu ikke-fundne hardwareenhed. Så lukker man maskinen, genmonterer batteriet, booter, Windows opdager den “nye” hardware og hey presto.

Bare et problem. Man kan ikke selv tage batteriet ud af Samsungs PC. Derfor måtte den på hospitalet (hvilket ikke var en rar oplevelse, da Elgigantens sms-service glemte at holde mig ajour om sagen osv osv osv. og da PC’en kom retur, havde værkstedet smidt opladeren væk, så Elgigant-ekspedienten måtte ind i butikken og finde en ny. Nå men det er en anden historie).

I midlertid er det ikke første gang, jeg har set et stykke “moderne” elektronik gå sukkerkold på en blanding af syg firmware, hardware og styresystem og have behov for en fuld koldstart. Det er heller ikke første gang, jeg er stødt på, at batteriet ikke eller kun svært kan tages ud.Tænk Iphone.

Og nu er jeg blevet opmærksom på det her indbyggede batteri i min Samsung og derfor er min glæde ved den faldet noget. For hvad gør jeg om tre år, når batteriet dør for alvor?

Den højere morale er derfor: Køb ikke produkter, hvor du ikke kan tage batteriet ud. Designerne har for tiden vundet over ingeniørerne på dette elementære punkt.

1 kommentar

  1. Leif Sønderberg petersen

    Enig. Batterier dør under alle omstændigheder før hardware. Hænger selv på en iPad og en HTC med det problem

Skriv et svar

