Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Koreansk brugervenlighed – eller mangel på samme


De seneste uger har budt på nogle forunderlige forbrugerelektroniske oplevelser med to på papiret utrolig gode produkter fra koreanske LG, nemlig et såkaldt smart tv (32LS570T) og en harddiskoptager (HR925N).

Situationen på markedet for den slags apparater – tv og optagere – er, at LG og den ligeledes koreanske producent Samsung stort set har sat sig på det hele. Der er mere eller mindre kun de to producenter tilbage, når det gælder skærmteknologi og derfor er de også ganske tæt på at “eje” markedet for de apparater, der bruger skærmene. Tilsvarende med harddiskoptagerne, hvor f.eks. japanske Sony har været en stærk leverandør, men nu er ude af billedet (sic!).

Konsekvensen er, at forbrugerne nærmest kun kan vælge mellem disse to mærker. Og at der er nogle helt utroligt billige tilbud på markedet. 3000,- for et LED-tv er vildt. Tænk på at der er langt mere hardware i sådan et tv, end der er i en smartphone, som koster det samme.

Anyway. En ting er at lave billig og god hardware. Noget andet er, om det er til at betjene. Her dumper LG med et brag.

Det starter med hdd-manualen. Nyd denne sætning: “I fillisten menu på en server, kan der have mange typer af indhold i en mappe sammen”. Man kan nok regne ud, hvad det betyder, men godt, det er det ikke. Mange steder i teksten beskrives funktioner, hvorom det hedder, at de sommetider ikke virker, og sommetider gør det. På det oprindelige sprog har pointerne sikkert givet mening, men på dansk? Nej.

Når man køber et LG TV og en LG HDD følger der naturligvis en fjernbetjening med hver. Løftet er, at man kan undvære den ene. Det vil se pænt ud på sofabordet. Men i den praktiske virkelighed viser det sig hurtigt, at der ganske vist er overlap mellem funktionerne, men ikke tilstrækkeligt til at den ene zapper kan lægges til side.

På TV’et kan man via en ret så besværlig menu arrangere kanalrækkefølgen efter eget valg, så f.eks. DR2 ligger øverst. Funktionen virker, men tastearbejdet er enormt. På HDD’en kan man ikke arrangere rækkefølgen “men det kommer i næste softwareopdatering”, lyder det fra hotlinen.

Bestilling af optagelse af et program kræver dermed, at man ret så uintuitivt skal bladre gennem HDD’ens egen kanalliste.

Og tag så situationen, hvor man ser noget i tv og det ringer på døren, hvorfor man gerne lige vil lade hdd’en timeshifte. Zap tænde hdd. Zap-zap zap for at finde kanal. Zap “optag nu”. I mellemtiden er der gået alt for lang tid og posten er smuttet videre med den pakke, man har ventet på i en uge.

Sony kunne det. Apple har konsekvent fokuseret på det. Volvo er ved at trappe op på det. Toyota kan det ikke, når det gælder knappen til at slukke motoren NU. Android har delvist glemt at fokusere på det. En del websites kan det. “Det” er at teknologiske produkter skal være intuitive. En god brugeroplevelse er, at man som bruger overhovedet ikke overvejer, hvad man gør. Og sekundært, at når man vil ned i menuerne, ned i indstillingerne, så kan man også det – med det samme og uden omveje.

Koreanerne hænger fast på det trappetrin, der hedder at kunne en masse og være fuld af bling-bling. Men mangler den store oprydning og prioritering, så det, brugerne har brug for, er, hvor brugerne forventer, at det er.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: