Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

9 år på ebay: Sådan blev min hobby lean og globaliseret


Forleden kom en mail med “Congratulations! It’s your 9-year eBay anniversary”.

Jeg var bestemt ikke den første i min omgangskreds til at bruge den globale auktions/handelstjeneste Ebay og jeg er heller ikke den, der bruger tjenesten mest.

Alligevel er der et klart før og efter Ebay i min praktiske virkelighed.

Før Ebay var der opgaver, jeg simpelthen måtte opgive at løse. For eksempel finde et stykke træ i en særlig sort til at sætte i en bordplade. En særlig egnet type plastplade til at lave en regnafskærmning under bilen. En helt bestemt gearkasse til en motorcykel. Som resultat var der et vist varelager i mit hobbyhjørne, for man ved aldrig, hvad man får brug for. På samme måde var der gamle tegneserier, jeg ikke kunne skaffe. Der var særlige bøger, som var umulige at få. Osv.

Efter Ebay er der ikke det store behov for varelager på værkstedet. Så mange reoler er afskaffet, noget faktisk solgt via Ebay. Hobbyafdelingen er blevet lean. Selv de mest besynderlige råvarer kan skaffes inden for en rimelig leveringstid. Og hvad der er nok så væsentligt: Ser man sig for, kan der findes varer på Ebay med en ganske favorabel prissætning – mit seneste køb er noget tysk kvalitetsbestik, som på Ebay sælges 1/3 under butikspriserne.

Jeg er aldrig blevet snydt på Ebay. Ingen køber eller sælger bryder sig om at få en dårlig karakter for handlen, så tingene er generelt i orden.

I elektronikverdenen er det kendt, at de lækreste brugte måleinstrumenter med mellemrum udbydes på Ebay til favorable priser.

Ebay er således en væsentlig ingrediens i den gryderet, der hedder global transparens. Ebay skaber en markedsplads for nye og brugte varer, og viser, hvad der virkelig er at at få og hvad det koster, hvor Elance tilsvarende skaber transparens for freelancetjenesteydelser. I netværksalderen kan man let følge det øjeblikkelige udbud kloden rundt.

Danske DBA.dk ejes af ebay og er muligvis under en eller anden form for integration i Ebay.

Fun fact. dba linker her til Skype under “Andre eBay sites”. Det er forkert siden maj 2011, hvor Microsoft købte Skype.

Skype var et fejlkøb for Ebay. Ideen var at købere og sælgere ville tale sammen inden handelen. Det var der ikke traction i. Og personligt forstår jeg det godt. Som køber eller sælger vil jeg have på skrift, hvad der er aftalt.

Men måske er konceptudviklingen gået lidt i stå på Ebay… Hvad mon der kommer efter det Ebay, vi kender, og hvem laver det? Mangler der lidt facebook-integration? Måske noget twitter? Er der en social side af handel? Kunne der være flere markedsdata til rådighed for brugerne? Kunne man gøre mere for købers side af markedet?

Skriv et svar

