Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Overtakserede sms-tjenester på cph.dk – grrr


Lufthavnen i København, cph.dk, har i en årrække været fremme i skoene og et lækkert sted at sætte af fra og lande på. Mange butikker, pæne omgivelser, cool stemning.

Og som et lille ekstra, gratis, plus-service… en velfungerende sms-tjeneste til rejsende og rejsendes pårørende/kontakter. Få en sms v. afgang når “Forsinkelse, Ændring af gate, Go to gate, Boarding”. Og ved ankomst når “Ændring af ankomsttid, Fly ankommet, Bagage ankommet”.

Indholdsmæssigt kan man få de samme informationer på cph.dk.

Hov skrev jeg gratis? Not anymore. Nu koster det 5 kr. at bruge sms-tjenesten.

Det lugter lidt af lufthavn i krise, “lad os kradse nogle penge hjem”.

Med et par mio passagerer pr. måned har lufthavnen sikkert gættet på at måske hver tiende vil købe sms’erne og at det så vil generere omkring én mio kr. pr. måned, 12 om året, direkte ned i foret. Er købstallet lavere, falder indtægterne. Men et mio-beløb skulle der nok ligge i det.

Stort set er tjenesten gratis at producere. cph har nemlig det hele i forvejen. Man kan uden problemer købe sms’er via gateway for 15 øre pr. stk. – vel at mærke før prisforhandlingen. Da det ikke koster teleselskaber fem flade øre at sende 140 tegn + det løse, er der noget at forhandle om.

Så den er for tyk, cph, I kan ikke sælge for en femmer, hvad det koster jer 15 øre at producere!

(Og det undergraver jeres image, cph, at kræve penge for basisinformation. Tænk over, hvad I kunne sælge af værdifuld add-on information i stedet for. Tænk i fordele for kunderne)

Bortset fra det, så kan enhver ung nørd med lidt php og et webhotel skrabe de samme informationer direkte fra cph.dk og lave sin egen smstjeneste. Hvem gør det? Underbyd cph, sælg tjenesten for 40 øre. Det skulle nok kunne finansiere et studie på ITU i passende glamour.

Hvorfor for øvrigt stoppe ved cph? Verden er fuld af lufthavne.

(Uh-oh. Det slår mig at DSB ku finde på at tage penge for S-togsinfo. Håber IKKE de får for gode ideer).

Advertisements

5 kommentarer

  1. De har mig bekendt en fin gratis app, der giver (mindst) samme informationer.

  2. Jeg mener også, at de nu har lavet en gratis app. Måske er det derfor, den anden service nu koster penge?

    • Er lige i gang med at teste på deres app. Foreløbig har den brilleret ved at crashe når jeg beder den opdatere.

  3. Karsten Sedal

    Den gamle sms service var super, men 5 kr er sgu for groft og udtryk for dårlig service. Og det i en lufthavn hvor det ofte er svært nok blot at komme til at sætte af og hente da man har indrettet p-pladserne så tåbeligt at der næsten ingen plads er uden at det koster.

  4. Noman

    Synes det er dårlig service,, Det er allerede så dyrt at parkere…burde højst koste 50 øre..men 5 kr. det er groft.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: