Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Lækkerhed for motornørder og en hyldest til industrielle metoder


Industrielle metoder bliver ved med at imponere. Og ved. Og ved.

Her kommer et eksempel.

For hundrede år siden, i bilens barndom, var det ret almindeligt med en “automatisk” ventil og en tvangsstyret pr. motorcylinder. Den automatiske åbnede via undertryk (sug) i motoren og lukkede når trykket steg. Den tvangsstyrede havde en knastakselknast til at bestemme over sig.

Ret hurtigt blev det til tvangsstyring på både indsugning og udstødning. To ventiler pr. cylinder. Og hvis det var virkelig vildt: Fire.

Begræsningen var ikke så meget antallet af ventiler og dimser og vippearme. Det var prisen for at producere alle dimserne. For ideerne til at lave mere mekanik var lavet.

Fast forward til 2012. Mercedes er ved at gøre klar til den nye A-klasse og er begyndt at spinne detaljer ud om mekanikken.

Nu spinnes der om motorens styring med netop en indviklet men sjov knastmekanisme:

Die Entwicklung der Mercedes-Benz A-Klasse: Der Antrieb – ATZ online.

Selv om det tydeligvis er en helt anden type mekanik end FIATs multiair, aner man at motivationen er i familie. Jo mere avanceret styring af ventilerne, jo mere kan man klemme ud af motorerne på den samme mængde brændstof. Hvilket er mærkbart vigtigt i takt med at vi får brugt grundigt op af råolien.

At principper som disse kan testes en gang i et laboratorium er mindre imponerende og ideerne har eksisteret længe. Men at alle de nødvendige komponenter kan seriefremstilles og derfor sælges til en pris, der kan betales af andre end milliardærer, skyldes industrielle fremskridt af den type, der aldrig vil holde helt op.

Groft sagt går produktionsprisen for hver enkelt del mod nul. Gratis bliver den dog ikke.

Glem aldrig at det er industri, der gennem denne funktion skaber de virkelige kvalitetsforbedringer for de fleste af os.

Og nu stopper jeg inden koret synger ulideligt højstemt i industrikirken.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: