Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Hvem gider checke sin elmåler?


Googles mobilstyresystem Android er vildt og voldsomt udbredt og lige for øjeblikket er verden fuld af hot buzz om apps. Aviser skal have apps. Banker. FDM har en bilapp. Alle og enhver skal have en app, så regner det med penge og de kommer i himlen eller noget.

Nytteværdien af apps kan være ret diskutabel.

Men man skulle synes, at det at kunne følge ens el og energiforbrug hjemme i huset via en app slet ikke er nogen dårlig ide.

Så vi søger lige i Google Play, det tidlige Android Market efter ordet “elmåler”.

elmåler – Google Play

Fire apps kommer op.

Det ser meget godt ud indtil man får checket antallet af downloads, som er mellem 1000 og 5000 for de nævnte apps.

Nu er der noget i retning af 2 mio husstande i Danmark med hver deres elmåler. Så hvis downloadtallene er nogenlunde repræsentative, er højest 20.000 husstandes forbrug nu app-overvåget.

Dvs. 1 pct.

Og da mange apps blot bliver downloadet, prøvet og derefter glemt igen, er det realistisk at konstatere, at lige nu er det ikke nogen sællert at fjernchecke sit elforbrug.

For et par år siden – da klimatopmødet var i København – fortalte britiske eksperter ved en konference, at der er en form for honeymoon-effekt ude hos forbrugerne. I første omgang bliver de vildt begejstrede, når de får mulighed for at overvåge deres forbrug. Miljøbevistheden vokser voldsomt og forbrugene falder. Meeen. Efter nogle måneder fortager nyhedens interesse sig. Og så stiger forbruget igen.

Med dette in mente tegner det ikke godt for elmåler-apps.

Der skal mere bøf på bordet, hvis forehavendet med at spare el gennem forbrugerbevidsthed virkelig skal batte.

Reklamer

3 kommentarer

  1. Claus Hillker

    Interessant emne.

    Jeg gad godt kunne gøre det i realtid – ikke noget med et kvarters forsinkelse.. det kan jeg pt ikke uanset hvad jeg installerer hvor, med mindre jeg tiltvinger mig adgang til elmåleren der sidder i et indmuret stålskab.

    Derudover.

    Punkt 1: Mit elselskab skal understøtte det – eller endnu bedre nogen skulle tage sig sammen og lave en fælles platform, i stedet for at udvikle hver deres app.

    Punkt 2. lad der gå konkurrence i det – gør det muligt at konkurrere på besparelse på tværs af platforme og elselskaber. Google havde vist gang i noget datadeling på området – ved ikke hvad der skete med projektet..

    • Realtid: Selvfølgelig. Hvad kommer 15-minutters forsinkelsen af?

      Fælles platform: Selvklart. Mangler der standardisering?

      Konkurrence: Også enig. Gamifikation kalder en læser på twitter det.

      Men tænk hvis man virkelig kunne spare mange penge!

  2. Claus Hillker

    Pt. er der 15 minutters opløsning der hvor jeg har adgang til data – jeg ved ikke om elmåleren polles oftere, men frygter det er med endnu større mellemrum… Pointen er, at hvis man ikke kan se forbruget falder når man slukker for tørretumbleren, hvorfor så slukke den? Det skal være meget synligt, og med en ultra kort feedbackloop (målt i tid) før det virkelig påvirker forbrugeren.

    Jeg tænker lidt i retning af den konstruktion der for år tilbage blev lavet til at måle støj i børnehaver og lignende.. Når det store øre på væggen lyste rødt, var det på tide at ‘skrue ned’ for larmen – det var enkelt og brugerene kunne alle forholde sig til det – en lignende gadget i hjemmet der realtime oplyste om når forbruget tiltog ville kunne virke motiverende. Evt. hvor minimumforbrug over f.eks. et døgn også spillede ind, idet standbydelen kan tælle uforholdsmæssigt meget hvis man har en tendens til blot at ‘lade stå tændt’ Må kunne laves i en arduino… Uanset hvad man ønsker at opnå, eller hvordan man vil opnå det – så er adgang til data det første og vigtigste skridt.

    Det ser ud til at det ypperste der endnu er opnået i relation til standarisering er at der på elmåleren sidder en indikator der med et givent antal visninger kan illustrere forbruget. antallet af visninger pr. kwh er variablet fra fabrikat til fabrikat. (formuleringen er bevidst lavet til også at kunne dække mekaniske målere :-)

    Jeg tror besparelsen i penge er et stykke væk, men penge er ikke den eneste motivation for forbrugeren. -Se blot dem der vælger at give ‘overpris’ for ‘grønne’ produkter fra elselskaberne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: