Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Rip Ferdinand Porsche


Ferdinand Porsche døde i forgårs, 76 år gammel. Han var designer og især anerkendt som hovedmanden bag Porsche 911, som blev skitseret sidst i 1950’erne og kom på markedet i 1963.

Forgængeren for 911’eren var model 356, som fundamentalt set var en folkevogn (der jo også var konstrueret af en Porsche) med et smukt karrosseri, og langt bedre mekanik samt op til 90 hk hentet ud af motoren, som nedstammede ret direkte fra VW-modellerne. Der fandtes også en ersatz-Porsche fra Karmann Ghia. Glem bare den igen med det samme.

Det helt personligt særlige for mig ved den sørgelige nyhed er, at…

… det minder om at jeg dels har tilbragt en del år i 356’ere (den ene god for 185) og dels i en periode var eftermiddagsdreng/hangaround på et Porscheværksted, hvor jeg fik lov til at demontere 911-motorer og meget andet godt, hvilket har fået ikke-lille betydning for senere livsvalg.

På den måde kom jeg helt tæt på maskinen, som var ret så lækker med dens seks luftkølede cylindre, et væld af kølekapper, to tredobelte karburatorer eller variationer over indsprøjtning og en knastaksel i hver ende. Denne tegning giver en vis ide.

Lyden! Afsindig karakteristisk. En helt særlig eftermiddag trykkede mester en behørigt opvarmet, racingklar Carrera RS af ned af vejen med megafoner og smurt med Castrol R (og kendere vil vide, hvad jeg her taler om af særlige kendetegn ved dén olie). Om der ikke burde prøveplader på, spurgte jeg. Mester: “Nej, hvis politiet kommer, så er det vist vores mindste problem.”

Inkarnation efter inkarnation af 911’ere har jeg rørt ved. Klassiske linjer, buede, dog lige. Så meget 1960’erne.

911’eren er en utrolig bil og at den har levet i en eller anden form gennem næsten 50 år vidner om at de designkvaliteter, Ferdinand Porsche lagde ind, er tidløse.

RIP.

2 kommentarer

  1. Henrik Lilholt

    Selv om jeg ikke har dit handson-forhold til Porche, så står en 911’er eller en af småsøstrene Boxter/Cayman højt på min liste over ting, jeg gerne vil eje, inden jeg dør.

    • De er bare lækre. Også de ældre af dem.

      Ingeniøren havde en hollandske designer i starten af årtusindet; Koos Stahl; han havde et fanatisk forhold til 911’ere. Det var noget med hinsides 250 så meget som muligt af vejen herop.

Skriv et svar

