Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Gæt en genstand! Grim, dyr, utrolig vigtig


Det her er en af de allervigtigste enkeltkomponent til forbedring af menneskelivet i de seneste tre årtier. Denne tingest har gjort verden ekstraordinært meget sundere for millioner af mennesker.

Hvad er det? Stop op og tænk før du læser videre og finder svaret.

En ledetråd mere? OK: Da dimsen blev indført ved lov, var der ufattelig meget ballade med “branchen”.

I denne vejledning får man de fundamentale fakta om dette lovkrav:

“På visse benzinbiler var der allerede fra 1. oktober 1989 krav om katalysator i Danmark, mens kravet først gjaldt generelt i EU fra 1. januar 1993. Der er også skærpede krav for dieselbilers udstødning.

For personbiler gælder ovennævnte krav fra disse datoer i Danmark:

bil m. motor > 2000 cm3 1. oktober 1989
bil m. motor ≤ 2000 cm3 1. oktober 1990

Fra disse datoer skal benzinbiler have det, der kaldes en reguleret 3-vejs katalysator. En sådan katalysator fjerner ca. 90% af de skadelige stoffer HC, NOx og CO. Kun biler med elektronisk indsprøjtningssystem kan have en reguleret katalysator. ”

Tingesten på fotoet er indmaden fra en af de første katalysatorer, der kom til Danmark i slutfirserne. En keramikkerne med en overflade belagt med nogle ædelmetaller såsom platin.

Når udstødningsgasserne fra bilmotorerne passerer over overfladen, får de lyst til at reagere og rekombinere – hvorved kulbrinternes HC’er bliver skilt, CO bliver oxideret og kvælstofilterne NOx bliver skilt i N2 (frit kvælstof) og frie O’er (ilt) som sættes sammen med hhv CO og H’er fra HC’erne. Summa summarum. Udstødningens HC, CO og NOx kommer ud af katalysatoren som N2, H2O og CO2, hvilket i et forureningsperspektiv er et megafremskridt. Forureningen pr. bil sænket til en tiendedel eller mindre.

For at en katalysator kan fungere, skal der være et støkiometrisk forhold i udstødningen – der skal være præcis det rette blandingsforhold af grundstofferne. Derfor blev det nødvendigt med elektronisk indsprøjtning til motorerne og en såkaldt lambdasonde, som målte på udstødningen og så computeren i indsprøjtningen kunne sikre støkiometrien. Og det var så der, computerne startede deres indtog i bilbranchen.

En anden gevinst ved indførslen af katalysatorer var, at bilerne “desværre” ikke længere kunne tåle blyholdig benzin. Blyet sætter sig nemlig i katalysatoren og forurener gradvist overfladen, så katalysatorens rekombinerende effekt ophører. Med blyets exit – og vi talte på et tidspunkt om op til 0,7 gram bly pr. liter at gange med ca. to mia liter benzin – blev vi af med næsten 1000 ton bly pr. år (side 39), som ellers røg direkte ud i luften. (I min gamle Ingeniøren-historie kan man læse, hvordan blyet fandt vej ind i benzinen. Det er noget af en gyser i sig selv).

Både kravet om katalysatorer og afviklingen af benzinblyet gav en masse ballade med producenter af biler og af benzin. Men resultatet er en af de største forbedringer af luftkvaliteten nogensinde. Selv om biler stadig forurener, er niveauet langt lavere end tidligere.

I dag er der ingen problemer hos bilproducenterne med at leve op til de fundamentale forureningskrav, der førte til katalysatorerne. Omkostningen til katalysatorerne er integreret i bilernes pris. Og der er vistnok også en hæderlig genindsamling af brugte katalysatorer, som med deres indhold af ædelmetaller har en vis værdi.

Og hvad kan man så lære af det?

Som med dengang, der blev kloakeret i byerne og hygiejnen blev ekstremt forbedret: Hvis gøres relevante investeringer og stilles relevante miljøkrav på det relevante tidspunkt, kan der opnås betydelige gevinster. Noget tilsvarende er helt tydeligt i fuld gang i den aktuelle opstramning af CO2-kravene til biler, som vil betyde massive forbedringer i bilernes energiforbrug modelår for modelår i den kommende periode.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: