Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

A Kodak Moment


“Off course you know, companies are always being eclipsed”

Lød det fra en googlechef under et interview sidste år.

Det er en af de bemærkninger, der har ringet allermest rundt i hovedet siden. For det, der blev forudsagt, var at der kommer en dag, hvor Google er et solnedgangsfirma og bliver overhalet af et eller andet, som er smartere.

Årsagen til at citatet støjer så meget er, at vi jo allerede efter bare et årti opfatter Google som en institution, så det er helt umuligt at forestille sig, lige nu, at der kommer noget bagefter.

Særligt måske her i landet, hvor vi er vant til at virksomheder lever i generation efter generation. Vi har 100 år gamle virksomheder, som i hvert fald på overfladen laver det samme. Noget i retning af det samme. De store dagblade er bare et eksempel, men også virksomheder som Mærsk, Novo mfl. har eksisteret længe eller har rødder, som går langt tilbage. FLS er et oplagt eksempel. MAN diesel er et andet med rødder tilbage til B&W-værftet. Selv om B&W-delen i navnet forduftede for fem-seks år siden.

Når noget eksisterer i generationer, bliver metoderne raffineret og får stadig flere krummelyrer og gesvejsninger og traditioner. Det kender man også fra journalistik, hvor faget ofte er helt nede i de enkelte nuancer i de enkelte ord.

Mens man koncentrerer sig om at producere endnu mere raffineret end ens forældre og bedsteforældre i virksomheden, sker der så et teknologispring eller to.

Indtil 1960’erne var den britiske motorcykelindustri bredt anerkendt for at levere nogle fantastiske motorcykler, især i den store klasse fra 600 kubikcentimeter og op. Bundtræk, god lyd, rigtig god styregeometri. Fart, muskler. Og ekstreme muligheder for ombygning og tilpasning efter smag og behag. Det var nogle af cyklernes karakteristiske egenskaber. Bagsiden af medaljen var, at de blev fremstillet på fabrikker med ekstremt gammelt produktionsudstyr. Det var f.eks. ikke muligt at støbe krumtaphuse med vandret deling. Derfor var cyklerne notorisk oliedryppende. Allerede fra 1950’erne havde nogle japanere øvet sig og Honda kom i starten af 1960’erne med en lille model, som ud over at være nuttet, simpelthen bare virkede, var olietæt og kørte i cirkler om englændercyklerne. (Uh-oh, følsomt emne, brandsikker dragt på). Da Honda lidt senere i årtiet kom med en firecylindret 750 ccm-model, var løbet reelt kørt for briterne. De kunne ikke matche den japanske produktionskvalitet, præcision og pris. Internt i de britiske virksomheder var der selvfølgelig folk, som havde set behovet for at gøre noget helt nyt. Men de blev ikke hørt.

Produktionsteknologien havde taget et hop. Markedet skiftede.

Virkeligheden er ikke stationær og den udvikler sig ikke lineært.

Alt det ovenstående render i pennen fordi Kodak er under konkursbehandling (selv om man skal kigge godt efter på firmaets pressemeddelelsesoversigt, der naturligvis svømmer over af succes).

Hvad skete der lige dér? Jo, Kodak, som er et film, fotografier, billed-firma blev ramt af den digitale bølge. Teknologien havde taget et hop. Markedet skiftede. Kodak så den ikke komme, selv om Kodak jo nærmest selv havde fundet på det digitale kamera.

Det herlige gamle slogan “A Kodak Moment” har dermed fået helt ny betydning. Det er fremover det øjeblik, hvor det går op for virksomheden, at løbet er kørt.

Læs The Park Paradigm – A Kodak Moment.

“When disruptive technologies appear, there is a lot of uncertainty in the transition from old to new. “The challenge is not so much in developing new technology, but rather shifting the business model in terms of the way firms create and capture value.

Læs også What’s Wrong with This Picture: Kodak’s 30-year Slide into Bankruptcy

Hvordan skal en virksomhed, der ønsker at overleve, fastholde sit udviklingsmomentum? Kan den? På Google prøver de selvfølgelig.

Netboghandlen Amazon har bygget sin forretning op en gang med bøger og logistik. Og derefter revet den ned for at bygge en ny, ren digital forretning. Det er godt klaret ledelsesmæssigt at rive sin egen butik ned, mens den stadig går godt.

PS. Når jeg besøger den lokale boghandler, er det tydeligt, hvad vej det går. Der er mere ligegyldigt skrammel i butikken end nogensinde før – og priserne er alt for høje. Next in line.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: