Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Import af pst-filer til gmail: Løsningen


Forleden uge rejste jeg spørgsmålet om letteste vej for at få mails fra gamle Outlook pst-filer over i en gmail-konto.

Det resulterede i en række fornuftige forslag fra kloge læsere. Derfor her en løsning og et efterskrift.

To af forslagene har jeg kigget nærmere på, nemlig 1) brug Mozilla/Firefox-vennen Thunderbird som mailklient. Og 2) Brug Outlook selv.

1) Thunderbird (hent her). Det viser sig, at der er et importmodul til Thunderbird, som kan åbne pst-filer og importere dem. Processen skulle altså være: pst –> via modul –> Thunderbird –> Gmail. Imidlertid stødte jeg med det samme på downloadproblemer med modulet (og den eneste udgave, jeg kunne finde, var faktisk forældet og usupporteret) og gik derfor straks videre til at prøve med Outlook.

2) Outlook. Proces: Åbne pst-filer som arkiver  –> åbne imap-forbindelse til gmail –> en mappe ad gangen kopieres til gmail.

Den gode nyhed er, at det virker via Outlook.

Der er nogle indstillinger, som skal sættes rigtigt for at Outlook virker op mod gmail. (Incoming server (IMAP) sættes til port 993 og Outgoing server (SMTP) til 587). De samme indstillinger skal sættes i Thunderbird, men mens T-bird bare siger “ah, du har en gmail” og sætter de rigtige hakker, så skal Outlook have det ind med ske.

Outlook skaber nogle ret besynderlige mappenavne til postmapperne, “[Gmail]/Alle e-mails/undermappenavn”, som man så må rydde op i bagefter. Sjovt nok viser Thunderbird kun “undermappenavn”, når man senere åbner gmail-kontoen med Thunderbird.

Og det fører så til den anden erfaring, dette forsøg har givet, efterskriftet. Nemlig at Thunderbird er en rigtig god mailklient. Stod valget mellem T-bird og O-look, vinder T-birden hands down for faciliteter, brugervenlighed, intuitiv betjening. Og jeg bruger nu T-bird som tværgående mailværktøj mellem flere gmail-konti osv.

PS. hvis I vil have fat i mig; racmeister — gmail.com

8 kommentarer

  1. kimrostgaard

    Samme erfaring her, Thunderbird er klart den letteste måde at migrere på.
    .pst filer kan være en pine at slippe af med – i den grad.

    Dog virker fremgangsmåden kun Windows (og vistnok OS X), da den gør brug af Microsofts MAPI – og kræver at Outlook er installeret.

    /Kim

  2. Hej. Det ser ud til jeg har fundet noget jeg kan bruge her. Sidder med min nye imac og skal have gamle mails fra outlook flyttet. Skal lige være sikker på om det er mac eller pc jeg skal installere Thunderbird på?
    Vil være så glad og stolt hvis jeg slevkan løse problemet. Årgang Lenette1954

    • Hej Lenette

      Jeg ville gøre installere Thunderbird begge steder.

      På den gamle for at bruge Thunderbird til at lægge de gamle mails fra Outlook op på en gmail-konto. (Faktisk kan du undvære Thunderbird og bare få Outlook til at lægge de gamle mails op på gmail).

      På den nye for at bruge Thunderbird til at læse og administrere mails. Fordi Thunderbird er et meget godt stykke værktøj.

  3. Tak for dit svar Racmeister. Jeg har et lille problem med den gamle pc – noget med NETFramework som ikke virker. Så jeg kan ikke udveksle med nettet. Jeg kan læse på nettet og hente mails, men ikke installere et program osv. Så det jeg har gjort nu er at jeg har udlæst alle mine mailmapper hver for sig som pst.filer til en ekstern harddisk og så håber jeg at jeg kan flytte dem via den eksterne. Jeg har mulighed for at gå via en pc på mit arbejde og det er måske løsningen. Det er noget kompliceret og jeg overvejer da om jeg bare skal lade de gamle mails være historie og starte på en frisk med min iMac, men jeg har bl. a nogle mails vedr. en arbejdsgruppe i Fairtrade som jeg gerne vil kunne tilgå. Men tak så langt. Jeg må have kigget på det Thunderbird.
    Mange hilsner
    Lenette

  4. anders kinnerup

    Denne artikel ser RIGTIG GOD og brugbar ud:
    – men jeg forstår ikke denne formulering:
    ””
    2) Outlook. Proces: Åbne pst-filer som arkiver –> åbne imap-forbindelse til gmail –> en mappe ad gangen kopieres til gmail.
    ””
    Jeg er gammel i gårde (DOS & Norton Commander) og er en rimelig habil bruger
    Jeg har en veninde der gerne vil i gang med gmail – via browseren, men hun vil gerne have alle sine outlook-mapper og indhold med over (til etiketter)
    ??

    • Hej Anders

      Det, der er pointen, er, at I først og fremmest skal have mapperne ind i Outlook. Enten er de der allerede, eller også skal de importeres via .pst-filer.

      Næste trin er at I Outlook åbne en ny mailadgang via protokollen imap til gmail.

      Når denne forbindelse er åben, kan mails kopieres fra Outlook-mapperne til gmail.

      Håber det blev lidt tydeligere. God fornøjelse.

  5. Hej igen.. Jeg synes lige jeg vil sige tak for oplysningen om Thunderbird. Lige nu er jeg ved at flytte rigtig mange mails fra min gamle pc til min Mac. Jeg installerede Thunderbird på begge og bruger så Gmail som klient. På Thunderbirds hjemmeside er der en anvisning OG det virker. Jeg er så lettet. Tak Thunderbird og Racmeister.
    https://support.mozillamessaging.com/en-US/kb/moving-thunderbird-data-to-a-new-computer?redirectlocale=en-US&redirectslug=how-do-i-move-my-thunderbird-data-to-a-new-computer#w_using-gmail-to-move-messages

    Mange hilsner Lenette

    • Velbekomme og tak for link

Skriv et svar

