Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Hvor kommer jeg fra? Er vi i familie? Mit genom og jeg (III)


Her kommer indtil videre sidste kapitel om min DNA-test hos 23andme. Tidligere indlæg var om sygdomme og om motiverne.

Går man tilbage til motiverne for at få lavet en DNA-test. så er der tre iøjnefaldende motiver:

  • Nysgerrighed.
  • Bliver jeg syg?
  • Kan jeg finde ud af noget om min familie og mig?

I dag gælder det pind nummer tre: Det interessante ved min test er nemlig, at den gav mig oplysninger om en familiemæssig sammenhæng.

Det forholder sig sådan, at min familie historisk kommer fra to forskellige geografiske områder i Europa. Derfor var det med stor stor nysgerrighed, at jeg checkede den del af rapporten fra 23andme.

“Du er en kombination af to sæt vidt forskellige gener,” lød budskabet på min profilside på 23andme.

23andme kan jo ikke vide dette, derfor var det en fin bekræftelse på testens troværdighed.

Oven i købet angiver 23andme en sandsynlig historisk rute for mine gener – og en statistik over forekomsten regionalt af de to gensæt. Begge dele forekommer overordentlig sandsynlige og stemmer med familiehistorierne.

Imponerende!

Via hjemmesiden er det muligt at søge efter genetisk beslægtede. Mit forsøg på det gav ikke rigtig noget interessant – nogle mulige slægtninge som er afgrenet for mere end seks generationer siden.

Men: Lige præcis i går afleverede en noget nærmere slægtning en prøve hos firmaet. Det skal blive meget interessant at se, hvilken relation, der er mellem vores gensæt og mellem evt. sygdomme.

Bonusinfo: Der foregår i øjeblikket en klar vækst i danskere, som får lavet gentest i USA. Kilden må maskeres lidt, men det fremgår at væksten startede for alvor i november 2011.

Skriv et svar

