Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Men her spirer det for unge og teknologi


Hvis ikke borede knallerter og lysshows på værelset kan lokke unge ned på ungdomsskolen og ind i teknologi, fordi de allerede svømmer i knallerter og ikke har nok materielt at kæmpe for, hvad kan så?

Tre svarmuligheder ligger lige for:

  • Kan miljø trække interessen for teknologi?
  • Kan den økonomiske krise
  • Hackerspaces – demokratisering

Dem kommer vi til om et øjeblik. Først lige en konstatering af, at der faktisk er områder, hvor interessen for selv at lave noget med teknologi vokser.

Først det amerikanske, nutidige svar på Jostykit, Sparkfun.com. Se hvor pænt Googles kurve over søgninger forløber:

Sparkfun på google.com/trends

Kendere vil straks konstatere, at her er vi på den begyndende, men klart positivt voksende del af en eksponentialkurve.

Sparkfun lever af at sælge de sjoveste og mest fantastiske gør-det-selv-elektroniske dimser. Og firmaet er nu oppe på 120 medarbejdere. Det er flot, og det viser, at der ER interesse.

En dansk pendant til Sparkfun er Let Elektronik, som også er igang med at blive stort. Let Elektronik svarer følgende på en mail om, hvem deres kunder er:

“Vores kunder er primært mænd i alderen 18-44år

Vi får mange nye kunder ind hver dag og kundetilgangen er voksende, især fordi vi er et forholdsvist nyt firma, og fordi interessen for gør-det-selv er voksende i krisetider.

Mange af vores kunder er fra tekniske skoler, ingeniører eller folkeskoleelever, men vi har også mange mindre virksomheder, som laver prototyper.”

Eksempel to er udviklingen i søgninger på webindhold om den fantastiske mikrocontroller Arduino på google.com/trends

Det er helt tydeligt, at Arduinoerne er inde i den eksplosive fase.

Det nye, som Arduinoerne gør, er at med elektronik forbinde sensorer med omverdenen. Det er blevet utrolig let at sætte en fugtmåler i en potteplante, en temperatursensor i et akvarium, en fotodiode på en elmåler.

Lego Mindstorms kan noget af det samme, men er for pænt pakketeret og programmeringsmiljøet for bøvlet.

Så til de tre mulige motiver fra indledningen:

  • Miljø
  • Økonomisk krise
  • Demokratisering af teknologi – jf. de nye hackerspaces

Bedømt på et par samtaler med unge nørdaspiranter i mit nærmiljø, så kan miljø trække en del. Jeg har f.eks. fået forbud mod at smide nogle reelt døde, gamle Dali 7 højtalere ud.

Økonomisk krise får, som man kunne læse herover, stemmen fra Let Elektronik.

Endelig er der en tydelig opbakning omkring demokratisering af teknologien – i hackerspaces og i det fantastiske raketprojekt.

Meen. Det er altså ikke nær så stærke salgsargumenter for de teknologi, som de gamle.

I betragtning af, hvor meget lettere, det faktisk er blevet at lave rigtig kapabel teknologi, så er det paradoksalt, at det ikke bobler og syder meget mere hos yngre mennesker.

Hvad er dit bud på at vende kajakken?

Advertisements

3 kommentarer

  1. Claus Hillker

    Det starter vel egentlig i folkeskolen – eller rettere det starter ikke længere i folkeskolen, som det gjorde for min generation. Ikke at der var meget undervisning i natur 7 teknologifag, men det var vist stadig flerfold mere end hvad der præsteres i dag.

    Jeg har stor respekt for eks. hackerspace bevægelsen, men jeg er bange for at en stor del af de potentielle brugere/deltagere tabes inden de bliver gamle nok til at opdage mulighederne her.

    Med en forældregeneration der generelt har for lidt tid sammen med deres børn, vil den gammeldags overlevering fra f.eks. far til søn alt andet lige blive mindre, og derfor er det vigtigere end nogensinde før at der i det miljø der erstatter forældrekontakten findes muligheder der kan støtte op om den spirende interesse, og ikke blot koncentrere sig om top 3 af ‘nemme’ ting at beskæftige ungerne efter skole – dem der kræver få og ikke-uddannede medarbejdere.

    Samtidig er mange arbejdspladser blevet så lukkede så det for en ung knægt er umuligt at aflure selv de mere lavteknologiske. Lukningen for omverdenen sker for stor dels vedkommende pga. overreaktioner i bl.a. arbejdsmiljølovgivningen. En mekaniker kan i dag ikke have en ung knægt rendende rundt og kigge interesseret på hvad der skrues i på værkstedet – det er lukket område indtil du har som minimum en lærekontrakt, for ellers får indehaveren ørerne i lov-maskinen hvis der så meget som kommer olie på knægtens bukser – nogen ‘velmenene’ kontorfolk har jo defineret at det er frygtelig farligt..

    Det er isoleret fint at beskytte næste generation mod de dumheder vi selv eller vores bedsteforældre foretog sig – men der er en hårfin grænse mellem beskyttelse og overbeskyttelse – jeg er bange for at vi bevæger os på den gale side af grænse pt.

    Har vi et hackerspace for 8-årige ?

    • Hej Claus

      Gode, gode pointer.

      Vi er nødt til at komme i løsningsmode. Hvad gør vi?

      (Inspireret delvist af dine spørgsmål, har jeg skrevet et indlæg til i morgen)

      Hilsner
      Rolf

Trackbacks

  1. Apropos unge: Maskinværksted på månedskort « Racmeister

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: