Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Biler: Peugeot i vanskeligheder i Europa


Et fald på 6,1 pct i antal solgte biler i Europa i 2011. Det er det nøgne tal, som nu bringer Peugeot i vanskeligheder og tvinger koncernen bag, PSA, til at ansætte en toprådgiver fra McKinsey som strategisk chef.

“PSA is in a difficult situation because its core European market is under increasing pressure, Schattner said, adding: “They have the right strategy of growing international volumes and upgrading the brands but it will take years to implement and the pressure is short-term. There’s no easy answer.”

PSA hires McKinsey partner as strategy chief.

Detaljen, der er værd at hæfte sig ved i denne historie, er, at Peugeot både oplever fald i salg og i “profitability”. Det viser, hvor presset bilproduktion er. Bilfremstilling er en ekstremt moden industri og pengene tjenes ved at producere rigtig mange stk. med lav margen. Produktionsapparatet tåler ikke mange afvigelser fra den mængde, det er dimensioneret til.

Derfor må bilkoncernene primært ekspandere ved at angribe nye markeder, f.eks. Kina.

Og Peugeot er tydeligvis ikke lige så dygtige i produktionsdomænet, som deres tyske ærkekonkurrent, VW-koncernen VAG.

Til gengæld får forbrugerne ekstremt meget for pengene, når de køber en ny bil i dag i sammenligning med, hvad de fik for 20 år siden – men det er jo en anden historie.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: