Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Ressourcemangel – tysk grundighed slår til igen


Blog-ugen startede med foromtale af bogen “Abundance”, som jeg tror kommer til at sætte dagsorden i 2012 med dens provokerende budskab om, at vi står foran et overskud af ressourcer og muligheder i de kommende år og at alle mulige problemer vil finde deres løsning.

Blandt problemerne er, at vi skal have styr på flowet af sjældne jordarter, som indgår som råvarer i f.eks. produktionen af generatorer til vindmøller, elektronik og i elbiler.

Løsningerne kommer ikke af sig selv – heller ikke set ud fra “Abundances” synspunkt. Det er noget, der skal arbejdes helt konkret på.

Så er det godt vi har tyskerne, som – som altid med rettidig omhu – er gået i gang med netop at arbejde konkret på at begrænse ressourcespildet og finde genbrugsløsninger for de sjældne råvarer.

Recyclingstrategien für Seltene Erden und andere kritische Metalle entwickeln – ATZ online.

2 kommentarer

  1. Bogen er hermed bestilt! Jeg må sgu indrømme at jeg er sortseer mht til verdens tilstand og vores evne til at rykke ved sagerne, hvis ikke der sker noget drastisk. Her tænker jeg på forbrugerisme, stadig større skel mellem rig og fattig, resursemangel og så den helt store joker: klimaforandringer.

    Men jeg er absolut interesseret i at få nuanceret mit syn på sagen – og også i hvad teknologien kan gøre ved det. Så tak for den!

    • Godt Søren.

      Min forventning er, at denne bog vil trække en del spor og forhåbentlig blive anmeldt i nogle af de mere lødige medier. Dens synsvinkel er meget interessant og med det, jeg kender til forarbejdet bag bogen, så er jeg temmelig sikker på at den er stærk.

      Skyd mig en mail, når du har/har læst bogen.

      Hilsner
      Rolf

Skriv et svar

