Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Hvad risikerer jeg? Må jeg vide det? Mit genom og jeg (II)


“Your 23andMe Results are Ready!”

Sådan lød overskriften på en af årets mest interessante emails i min indbakke i 2011.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg tøvede et øjeblik, inden jeg åbnede den og loggede på 23andme.com. At beslutte at få lavet prøven var væsentlig lettere.

Nu var det alvor.

Loggede ind.

I første omgang var overblikket meget positivt. Et hurtigt scan over listen af genetisk betingede sygdomme sagde stort set, at jeg er sund-sund-sund genetisk set.

Blandt mine forhøjede risici er såkaldt “restless legs syndrome”, Celiac Disease (glutenallergi), stær og en øget risiko for kræft i maven (men med en meget lav sandsynlighed). Risikoen for stær er den umiddelbart mest generende; min risiko er 2,2% mod gennemsnitligt 0,7%.

Til gengæld er min risiko for diabetes type 1 markant lavere end gennemsnittet. I betragtning af visse familiære fakta er det et overraskende resultat.

Tre delrapporter var låst. Forinden jeg kunne få lov til at læse dem, skulle jeg forbi nogle klassiske betingelser om, at det her kan være alvorlige oplysninger, som kan betyde bekymringer osv.

Meget ansvarligt og fornuftigt.

Jeg overvejede og låste op.

Altzheimer: Resultat – intet gen APOE ε4

Parkinsons: Resultat – ingen genetisk disponering.

Viderelæsning: Masser af fine nuancer, let forhøjede og let sænkede risici. I følge rapporten er jeg et almindeligt sundt menneske med en genetisk disponering for at kunne plage mine læsere og medmennesker nogenlunde længe endnu. Hvilket også rimer ret udmærket på familietraditionen.

Brystcancer: Resultat – ingen risiko.

Videregivet til børn er heller ikke noget, som forskrækker voldsomt.

Nu er det muligvis en luksuriøs personlig situation at være i. At have testet sig selv og komme ubekymret ud.

Men ifølge Teknologirådets rapport om selvtest fra oktober 2011 har jeg med ovenstående gjort noget helt forkasteligt:

“Anbefalinger vedrørende selvtestning på eget initiativ
Arbejdsgruppen kan ikke anbefale, at borgerne tester sig selv med henblik på at diagnosticere sygdom eller identificere risiokofaktorer for sygdom, idet vurdering af, hvem der kunne have glæde af at blive testet og derefter fortolkningen af testresultater, kræver lægefaglig viden i forhold til diagnostik og behandling. Med et fortsat stigende udbud af test for sygdomme og genetiske anlæg, peger arbejdsgruppen på, at der et stigende behov for information til borgerne om denne type test.”

Læs også her.

Problemet med den type konklusioner er, at de ingen levedygtighed har i den virkelighed, vi kommer ud i nu.

Det er selvfølgelig helt fint og voksent og ansvarligt, at Teknologirådet anbefaler mere information til borgerne.

Men hvordan rådet kan få sig selv til – på trods af en totalt stærk teknologisk markedsudvikling – at argumentere for at fastholde et videnmonopol hos en lægestand, det er en udfordring at forstå.

Spørgsmålet burde snarere være, om denne udbredelse af viden kan gøres til et gode for samfundet?

Virker det ikke en smule formynderisk, at argumentere for at borgere skal vide mindre og derved leve ubekymret og formodentlig naivt lykkelige, i stedet for at være klar over, at en dag så er livet uhjælpelig slut? Sooner or later.

Selvtest som ovenstående vælter frem, koster stadig mindre og vil blive tolket af (u)kvalificerede borgere. Det er et faktum. I den nye virkelighed er det bare sådan.

2 kommentarer

    Trackbacks

    1. Stor nyhed: DNA kan nu sekventeres for 1000 dollar « Racmeister
    2. Hvor kommer jeg fra? Er vi i familie? Mit genom og jeg (III) « Racmeister

    Skriv et svar

