Racmeister

Teknologi, fremtid, samfund

Forklaringen? Derfor flunker danske it-projekter på stribe


Historien er brolagt med danske IT-investeringer, som ikke har leveret varen.

  • Rejsekortet
  • IC4 (fordi toget i høj grad er et computernetværk på hjul med 200 km/h)
  • Elektroniske patientjournaler (som jeg havde under behandling i går)
  • Amanda
  • plus utallige andre systemer – f.eks. da Patentdirektoratet købte et katastrofalt system til at holde styr på sine dokumenter

Det er slående, at det ikke kun handler om teknik, der ikke fungerer som det skal, men noget dybere.

Derfor er det værd at høre efter, når nogen tilbyder forklaringer, sådan som det for eksempel skete for nylig i Silicon Valley.

“Nu skal jeg fortælle dig, hvorfor danske it-projekter ikke har mere succes end de har!”

Amerikaneren overfor mig lagde gaflen (universitetsforsker med speciale i teknologisk innovation under en frokost i Silicon Valley).

“I har ingen uddannelser i strategisk ledelse af IT-projekter. Thats why”.

“I er dygtige til teknikken, I har nogle af verdens bedste folk på programmering og forståelse af teknikken. Men hvor er de folk, der ved, hvad man kan gøre med systemerne og hvad man burde gøre? Visionerne!”

Bemærkningen var af den type, der bider sig fast og bliver ved med at runge rundt.

Hvor er for eksempel den kloge person, som — inden rejsekortet blev sat i gang — sagde, at som forudsætning skal der ryddes op og forenkles i den kollektive trafiks takststruktur? Det kræver et vist niveau af vision og personlig slagkraft.

Lad os se på realiteterne. Hvilke uddannelser tilbyder de danske universiteter?

CBS: “CBS has restructured and strengthened its IT research and education into a newly formed department named IT managementt”. Stedets forskningsprofil siger, sammen med publikationslisten mere end mange ord (eller rettere mindre; listerne er tomme!). Instituttet tilbyder forskellige kurser i ledelse af IT-projekter.

DTU: Tilbyder et kursus i IT-ledelse. “Det beskrives, hvordan IT forandrer betingelserne for at drive virksomhed, og det komplekse samspil mellem teknologi, forretningsstrategi, organisation og ledelse analyseres. Det beskrives videre, hvordan virksomheder/organisationer kan udnytte IT til at få konkurrencemæssige fordele.”

ITU: Tilbyder en masteruddannelse i IT-ledelse. “Masterspecialiseringen i it-ledelse og strategi fokuserer på at supplere dine kompetencer indenfor it og ledelse med en stærk forretningsforståelse og viden om ledelse. Masteren beskæftiger sig med de problemstillinger og udfordringer, der opstår, når it skal spille sammen med forretning og innovation, organisation og udvikling.”

Forudsætningerne er praktisk erfaring indenfor it-udvikling, programmering eller it-projektledelse. Og man kan bl.a. lære “Hvilken infrastruktur og hvilke applikationer passer bedst til virksomhedens type og strategi?”

Ålborg Universitet: Tilbyder en Cand.it.-uddannelse i it-ledelse. Den er overbygning på en samfundsvidenskabelig bachelorgrad. Hvor det “handler om at spotte, hvordan teknologien kan bruges til at skabe værdi for virksomheder og organisationer”

Blandt de ovennævnte ser uddannelsen i Ålborg ud til at være den mest fremadrettede, når det gælder om at undgå flere flunkede projekter. Fordi denne uddannelse har et stærkt element af forståelse for den omverden, systemerne skal hjælpe. Til gengæld mangler den måske et konkret element af teknologi?

Mere generelt:

Når systemerne ikke leverer varen, har vi så defineret, hvad varen er? Er vi dygtige kodekarle – men ikke nær så gode til at formulere, hvad vi vil opnå?

Ind i mellem skal man vende totalt op og ned på alle processer og koncentrere sig om hvad det nye er, som man vil.

Det er ikke til at få øje på, at det danske uddannelsessystem uddanner mange til at tænke sådan. Så noget tyder på at den amerikanske iagttager har en rigtig stærk pointe.

Advertisements

2 kommentarer

  1. Det lyder som en meget meget skarp og korrekt observering han er kommet med. Det er nok den bedste og mest dækkende forklaring på hvorfor projekterne fejler i Danmark.

    Er der elementer af sådan en uddannelse man kunne komme ind på de andre IT uddannelse, således at man lærer at se lidt i helikopter perspektiv, og ikke kun blive en god koder når man tager en IT uddannelse i Danmark? Så alle ville komme ud med et basalt viden og erfaring med hvordan man kan anvende teknologien i den store sammenhæng.

  2. Mon ikke uddannelsesinstitutionerne kan finde en anden forklaring, end at der er mangler ved uddannelserne?

    Ja, der er givetvis elementer, som kunne bygges ind i øvrige IT-uddannelser. Hvad der er behov for, er jo nogle flere folk, som forstår de strategiske lag i en IT-beslutning.

    En anden læser har gjort opmærksom på, at der også er et politisk ansvar for de flunkede projekter. Tunge offentlige institutioner, som helst vil gøre som de plejer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: